Ny funktion i SEB:s mobilapp för bättre ekonomikoll

Skulle du vilja ha bättre koll på din vardagsekonomi och se vad du egentligen lägger pengarna på? Nu blir det möjligt när SEB:s mobilapp uppdateras med en ny och förbättrad funktionalitet som automatiskt sorterar alla inköp i olika kategorier. Detta tack vare ett samarbete mellan ekonomiappen Tink och SEB.

– Vi fortsätter att utveckla våra digitala kanaler med nya funktioner så att det ska bli enklare för kunderna. Från och med nu erbjuder vi våra kunder en än bättre överblick över sin ekonomi, säger Christoffer Malmer, co-head för division Företag och privatkunder.

De nya funktionerna hjälper kunderna att följa upp sin hushållsbudget. Appen skapar en automatisk översikt och sortering av alla utgifter, fördelade på exempelvis boende, restaurangbesök, livsmedel och shopping med mera.

SEB:s kunder kommer också att kunna få notifieringar vid vissa tillfällen, som de själva bestämmer, till exempel vid lågt saldo och ovanligt stora utgifter. Framöver kommer ytterligare funktionalitet att adderas. Tink är ett svenskt företag, som grundades 2012. Företaget har utvecklat en lättanvänd ekonomi-app och SEB gick under 2016 in som en av delägarna i Tink.

Den nya funktionen införs stegvis och kommer att ha nått alla kunder före påsk.