Nu tas blockkedjan i bruk för remburshantering

SEB deltar som enda nordiska bank i projektet Voltron, som ska utveckla en blockkedjebaserad plattform för dokumenthantering inom trade finance. ”Det är ett naturligt steg i vår ambition att använda distributed ledger-tekniken för konkret affärsnytta”, säger Paula da Silva, chef för Transaction Services.

Voltron ska utveckla en applikation för att skapa, utbyta, godkänna och utfärda remburser på en blockkedjebaserad infrastrukturplattform. Syftet är att modernisera den manuella och tidskrävande hanteringen av pappersdokument vid internationell handel.

Projektet ska i det första steget förbereda lanseringen av ett öppet handelsnätverk kopplat till Voltron, samt en första version av applikationen. Ett flertal piloter tillsammans med företagskunder kommer att ske i detta steg.

– Det finns en stor effektiviseringspotential inom trade finance och särskilt vad gäller remburshantering. Genom att använda blockkedjetekniken kan vi utveckla affären, kapa handläggningstider och öka transparensen. Det skapar enorma fördelar både för banker och för våra företagskunder, säger Paula da Silva.

Voltron använder sig av infrastrukturplattformen Corda. Den utvecklas av det amerikanska blockkedjebolaget R3, där SEB är största nordiska delägare. Paula da Silva är representerad i bolagets styrelse.

Vid sidan av Voltron-projektet pågår ett flertal andra R3-initiativ för att använda blockkedjetekniken inom finansbranschen.