Nu kan företag hantera tjänstepensioner i eget affärssystem

Som första försäkringsbolag kan SEB nu erbjuda företag att hantera tjänstepension direkt i sitt affärssystem. Det innebär att kunderna kan ha bättre koll på samtliga tjänstepensioner med endast en inloggning. Först ut är affärssystemleverantören PE Accounting som SEB har en lång affärsrelation med sedan tidigare.

Att pensionen är viktig håller de flesta med om, däremot tycker såväl ekonomiavdelningar som anställda att pensionsavsättningar är en komplicerad fråga som kräver mycket manuell administration. Det vill SEB och PE Accounting ändra på. Målet är att pensionen ska vara transparent, enkel och värdefull för såväl företaget som den anställde.

I ett första steg kommer kunderna att kunna se företaget och de anställdas tjänstepensionsförsäkringar i SEB, direkt i sitt affärssystem från PE Accounting. Under året kommer ytterligare funktioner att läggas till för att skapa mer värde för ekonomiavdelningen såväl som de anställda.

– Detta är ett stort första steg för integrerad hantering av tjänstepensionen. I nästa steg kommer bland annat om funktioner som att hämta fakturor i format som underlättar bokföringen samt hantering av ändringar som exempelvis att lägga till eller ta bort anställd, ändra lön eller premie, säger Susanne Almberg, Affärsutvecklare på SEB.

Ambitionen är att bygga framtidens ekosystem för bank och affärssystem och detta är ett viktigt steg i den riktningen. Med satsningen vill banken flytta vi fram positionerna ytterligare på den svenska företagsmarknaden.

– Vår ambition är att vara bäst på att möta behoven från små och medelstora företag. Nu hoppas vi att lösningen så småningom även ska kunna nyttjas av fler affärsleverantörer, säger Sharona Gessler., chef för Business Development, Corporate Market, på SEB.

Den digitala tjänsten ”Administrera tjänstepension via affärssystem” har nyligen lanserats för att underlätta för de företag som har sin tjänstepensionslösning hos SEB.

SEB har som mål att erbjuda kunderna ett öppet ekosystem mellan bank-, försäkrings- och affärssystem och vi vill att pensioner ska vara okomplicerade och så automatiserade som möjligt.

Pensionen ska inte vara ett mystiskt svart hål. Den ska vara lättbegriplig och värdefull för både företag och den anställde. Tillsammans vill vi ändra sättet svenska företag och anställda ser på pensionen. Från komplext och administrativt till tydligt och enkelt, något att se fram emot, säger Pontus Björnsson, vd på PE Accounting.

Läs mer om tjänsten