Nästa steg för skapande av nordisk betalplattform

Nu tas nästa steg mot skapandet av den nordiska betalplattformen P27. SEB och de övriga fem ägarbankerna har träffat en överenskommelse som lägger grunden för att förverkliga Nordens första betalsystem för realtidsbetalningar.

SEB, Danske Bank, Handelsbanken, Nordea, OP Financial Group och Swedbank har enats om en affärsplan och tecknat ett aktieägaravtal, där man förbundit sig att stå för alla kostnader fram tills det nybildade bolaget står på egna ben, vilket väntas ske 2021.

P27 (som syftar på att de nordiska länderna har 27 miljoner invånare) kommer att möjliggöra inhemska och gränsöverskridande realtidsbetalningar till en låg kostnad på en säker och flexibel plattform.

– P27 blir världens första integrerade plattform för inhemska och gränsöverskridande betalningar. Den nordiska banksektorn har redan en ledande position i Europa och P27 kommer att hjälpa till att ytterligare befästa denna position, säger Lars Sjögren, koncernchef för P27 Nordic Payments Platform AB.

Plattformen kommer initialt att tillåta omedelbara betalflöden mellan privatpersoner och företag i Sverige, Danmark och Finland, men designas för att även kunna omfatta betalningar i övriga Norden.

– Det här nordiska initiativet inleddes 2017. Stödet från ägarna har varit starkt ända sedan starten och dagens avtal bekräftar att det kvarstår oförändrat, säger Paula da Silva, som är ordförande i bolagets styrelse.

Läs pressmeddelande