"Människor gör affärer med människor"

Alexander Blad insåg tidigt att han brann för att tillverka och sälja saker. Dessutom älskade han att vinna. 2013 köpte han plastfabriken A-plast i Älghult och har sedan dess mångdubblat företagets omsättning. I januari representerar han region Öst i kategorin Årets manliga stjärnskott i tävlingen EY Entrepreneur of the year.

– Det var när jag sålde majblommor som barn som jag upptäckte tävlingsinstinkten inom mig. Jag ville sälja flest blommor och vinna. Så dagen jag fick blommorna skolkade jag från skolan och tog istället bussen in till Kalmar där det fanns fler köpare. Jag slog rekord år efter år, säger Alexander Blad.

Han beskriver sig som rastlös, och berättar att han redan under gymnasiet började jobba extra på sin farbrors kabelfabrik Amokabel i Alstermo. Där fick han lära sig om tillverkning, ekonomi och försäljning.

– Efter gymnasiet gick jag ett trainee-program hos min farbror, och det gav mig en komplett syn på hur man driver företag.

Några år senare tog Alexander anställning som inköpschef på A-plast och 2013 köpte han bolaget tillsammans med kollegan Hans Bergersäter. A-plast omsatte då omkring 20 miljoner kronor per år. Idag är siffran 115 miljoner kronor.

– Vi har idag både formsprutning och extrudering, det är två helt olika tillverkningstekniker. Plastbranschen är en så kallad mogen bransch och i många fall väldigt prispressad.
Vi har försökt addera många andra värden är just bara pris. Vi ska i alla lägen uppleveras av våra kunder som snabba och framåtlutade.

För att lyckas med arbetssättet krävs en stor portion engagemang, överkapacitet i fabrikerna och kunskap. Detta i sin skapar en enorm flexibilitet, det som kunderna upplever som snabbhet.

– Snabbheten underlättas av företagets flexibla arbetssätt. Oavsett vilket uppdrag våra anställda har inom företaget ska de lägga 20 procent av sin tid på andra uppdrag. På så sätt får de en förståelse för helheten och kan svara på frågor utanför deras eget ansvarsområde. Jag försöker undvika staber och istället bygga en kultur av mångkunnighet. Det blir inspirerande för många och alla känner delaktighet.
Det gör också att produktionen inte påverkas alltför mycket om någon exempelvis är sjuk.

Full-fart-framåt mentaliteten upplever jag i många bolag håller på att byggas bort, man ska både hängslen och livrem, det är genom att våga prova nytt som vi kan ta oss framåt. Inte överanalysera detaljer. Jag vill bygga en tillåtande miljö, då kan det ibland också bli fel. Men det inte hela världen. Fel är till för att rättas till.
Jag tror framgång överlag är hastigheten på besluten och därefter det viktiga, att också kunna genomföra det man bestämt.

A-plast tillverkar idag omkring 4000 olika plastartiklar och företaget är Nordens största tillverkare av snökäppar. Exempel på kunder är SKF, Volvo, SSAB och PEAB.

Alexander säger att han ser plast som ett framtidsmaterial.
– Det är starkt, lätt och hållbart och kan ersätta många material. Däremot måste man tänka till när det gäller engångsartiklar, vi sluta upp med slit- och släng mentaliteten. Vi ska tillverka saker man vill behålla länge, då är plast ett fantastiskt material.
Idag tillverkar vi produkter gjorda sockerrör, vi har även ett par produkter som tillverkande av majsstärkelse. Helt fossilfria!

Vi måste vara beredda att betala för kvalité och undvika billiga genvägar. På så sätt blir vi rädda om vår planet. Tittar man på konsumentvaror blir man ofta bekymrad.
–Idag går det faktiskt att göra pulkor som aldrig går sönder, inte ens om den blir överkörd av en bil. För 50 kronor mer per pulka skulle de kunna bli så hållbara att de kan ärvas från en generation till nästa.

Målet är att företaget ska växa och Alexander hoppas kunna dubbla omsättningen inom ett par år.
– Men inget av detta hade varit möjligt utan en sambo som stöttar. Jag jobbar 60 timmar i veckan och min sambo som är sjuksköterska drar ett tungt lass med våra två små barn. Innan jag tog över företaget frågade jag min sambo Anna om det skulle vara okej för henne om jag skulle jobba de närmaste 700 dagarna. För när jag väl tagit alla lån och satsat kan jag inte bromsa. Som tur var sa hon Ja.

Tre frågor till Alexander

Vad är en bra bank för dig?

Det är framför allt en bank som förstår att det är människor som gör affärer med människor – den personliga kontakten är viktig. Jag vill ha någon jag kan ringa till om jag har frågor. Vissa saker ska vi inte digitalisera.

Vilken entreprenör ser du upp till?

Jag har ingen direkt idol, men jag inspireras av Torsten Jansson. Han är jordnära och enkel. Jag lyssnar även gärna på Christer Gardell, han är alltid så påläst och vältalig.

Vem ringer du när det är jobbigt?

Min farbror Jan Blad, jag bollar många frågor med honom.