Kommentar till uppgifter om medverkan till skatteupplägg

Idag finns uppgifter i media om att SEB har bidragit till  skatteupplägg i offshorebolag arrangerat av ett dotterbolag, LWM.  Finska YLE ger en helt felaktig bild av denna verksamhet och svenska medier återger YLE:s uppgifter.

LWM ägdes av SEB mellan 1999 och 2014 och utförde  administrativa tjänster för företag, som redovisning, bokföring, kontakt med myndigheter etc. Under SEB:s tid som ägare var de allra flesta (90 %) av de 350 företagen som administrerades av LWM europeiska. Ett fåtal bolag låg i så kallade offshore-länder. LWM:s kunder valde ibland SEB som bank men i många fall etablerades bankrelationen med en annan bank.

SEB sålde LWM 2014.

Så här arbetar SEB för att säkerställa skattetransparens

Vår uppfattning som bank är att företag och privatkunder ska göra rätt för sig och betala skatt enligt de lagar och regler som gäller där man verkar. Vi ger inte råd till våra kunder som innebär att man försöker gömma pengar för myndigheter. För att kunna vara kund i SEB måste man vara öppen om sin ekonomi. Vi måste kunna förstå våra kunders verksamhet och de måste kunna svara på relevanta frågor. Annars avslutar vi relationen.

LWM stod (och står) under tillsyn av finansinspektionen i Luxemburg. Sedan LWM startades för snart 20 år sedan har samhället och värderingar förändrats. Kraven växer på transparens mellan länder, företag och myndigheter. Att betala skatt i det land man verkar är en viktig del av en hållbar affär.