Kärlek, glädje och sol - och fler mentorer för unga

För tredje året i rad är Mentor med under Pride-festivalen i Stockholm, som i år äger rum på Östermalms IP. SEB:s volontärer finns på plats och hoppas på att locka fler till mentorskap för barn och unga. "Det handlar om att vara sig själv och att få ungdomar att prata och få dem att känna sig bekräftade," säger Ingela Schmidt, som jobbar som volontär under den pågående Pridefestivalen i Stockholm.

Ingela Schmidt, som till vardags jobbar med IT-säkerhet på SEB i Rissne, är en av volontärerna i Mentors tält under den pågående Pridefestivalen i Stockholm och beskriver vad ett mentorskap innebär. Hon har själv varit mentor i den ideella verksamheten och på bara en kort stund fångar hon in flera vuxna som flanerar förbi till att anmäla sitt intresse. Att avbryta semestern för att delta i Pride var inget svårt val tycker hon.

–Jag är ingen sol- och badmänniska och vill göra nytta så mycket jag kan. Det är superkul att få komma hit och göra något för barn och ungdomar och få delta i den härliga folkfest som Pride är.

För Mentor är Pride en av årets viktigaste händelser att synas på.

–Dels har vi fler ungdomar som vill ha vuxna mentorer med hbqt-erfarenhet, dels är det bra att vara på plats för att visa att vi finns för alla, såväl unga som vuxna, säger Tove Bastrup, programansvarig på Mentor Sverige.

Hon hoppas att medverkan i Pride ska bidra till att organisationen når upp till årets mål: 1 300 matchade mentorpar i Stockholm, Göteborg och Malmö samt i organisationens samarbetskommuner – en ökning från förra årets 1076.

Ingela Schmidt har fortfarande nära kontakt med sin tidigare adept och engagemanget i Mentor ledde henne till Rädda Barnen, där hon nu är styrelseordförande i Stockholms norra distrikt.

–Jag är mycket intresserad av socioekonomiska frågor och ungdomar i dag möter många utmaningar där vi vuxna kan hjälpa till och stötta. Jag hade själv en bra uppväxt med bra föräldrar, men också andra vuxna omkring mig. Jag tror att barnen blir mer socialt utåtriktade tack vare det och att det ger dem en annan världsbild. De behöver vuxna från olika världar som visar att man kan välja vem man vill vara och att man har rätt till det. Det är jätteviktigt att vi får alla barn att förstå det, säger hon.

Hon vill också lugna alla som kan känna att de saknar tid eller egenskaper för att fungera som mentor. Att kunna lyssna och bekräfta är det viktigaste, säger hon.

–Ge det fyra timmar i månaden, det är inte mycket tid om man vill vara med och stötta ett barn till att få en bättre och tryggare startplatta till vuxenlivet.

Pride Stockholm äger rum den 27-30 juli och därefter tar Pride Malmö vid mellan den 5 och 11 augusti.