”Jag vill skapa produkter som gör skillnad”

Jag vill använda teknik för att hitta lösningar på alla världens problem, oavsett om det rör omställning av en industri eller framtagning av nya produkter. Det säger Emma Rozada från The Techno Creatives som har utsetts till Årets pionjär i en av regionfinalerna i tävlingen Årets nybyggare.

Emma berättar att hon alltid har varit intresserad av både teknik och att driva företag.

– Som barn sålde jag gräslök för tio öre grammet och skulle en glödlampa bytas så var det jag som gjorde det. På gymnasiet startade jag mina första företag med design och teknik i fokus. Därefter blev det studier i interaktionsteknik, programmering och design vid Umeå universitet och Umeå designhögskola kombinerat med nya företag, säger Emma Rozada.

Eftersom det var producerande industri – som fordon och maskiner – som intresserade Emma gjorde hon en screening av marknaden för att se var det fanns bäst möjligheter.

– Det visade sig att medan IT och bank var störst i Stockholm så var Göteborg den stad som låg längst fram när det gällde producerande industri, så då flyttade jag dit.

2006 startade Emma produktionshuset The Techno Creatives ihop med sin man Joel. Idag har företaget 50 anställda och kontor i både Göteborg och Shenzhen, Kina. De har även startat ett antal bolag där de har utvecklat och tagit fram nya produkter som spänner från automatisk bokföring till självkörande fordon.

– Vi har samlat programmerare, designers, entreprenörer och management-konsulter och tillsammans hjälper vi kunder att hitta lösningar för att transformera sina produkter, tjänster och affärsmodeller – från idé till strategi inom mjuk- och hårdvaruutveckling.

– För att hitta rätt personer att jobba med försöker vi att finnas med på tech- och designforum, och vi flyger hit många kandidater för att se om de kulturmässigt passar in i vårt team. Idag är 45 procent av våra anställda från ett annat land än Sverige, så det är en bra mix.

Sista veckan i september fick Emma ta emot utmärkelsen Årets pionjär – ett pris som delas ut till företagare med utländsk bakgrund och med minst fem bokslut bakom sig.

– Jag är född i Sverige och min pappa kom hit som politisk flykting från Uruguay. Just att vara född i Sverige betyder att jag faktiskt har möjligheten att göra vad jag vill. Det sitter i ditt huvud om du har förutsättningarna för att skapa något eller inte. Här är det bara att köra på om du har den inställningen.

– Därför är jag jättestolt över att utses till Årets pionjär. Nu får jag möjlighet att vara en förebild för andra och visa att du kan skapa din egen framtid även om du som jag kommer med ingenting.

Tre frågor till Emma Rozada

Vad är en bra bank för dig?
För mig är det viktigt att både jag som privatperson och jag som företagare får hjälp från min bank, och det upplever jag att jag får hos SEB. SEB kan oss utan och innan och ser till att vi får det vi behöver, som finansiella medel för att kunna växa eller investera i nya projekt. De ger oss även ett värdefullt nätverk via sina många satsningar inom entreprenörskap.

Vem ringer du när det är som jobbigast?
Alltid Joel. Vi diskuterar allt – livet som entreprenör och privatlivet går ihop.

Vilken entreprenör ser du upp till?
Det är många som jag ser upp till, men på olika sätt. Det som de har gemensamt är att de alla tänker långsiktigt och inte ger upp. Företagandet är ett maraton som aldrig tar slut.