Hack the Crisis – SEB:s pris går till appen som räddar lokala företag

Nu har vinnarna i det digitala hackatonet Hack the Crisis utsetts. SEB kommer att erbjuda teamet bakom ”Break Even” mentorskap och finansiering för att komma vidare med sin idé. Konceptet går ut på att skapa en digital plattform som gör det enklare för människor att stötta lokala företagare i kristider.

Ett digitalt hackaton kan kanske bäst beskrivas som ett grupparbete på nätet – där människor möts och bollar idéer, för att sedan gå samman i team och under ett par dagar utveckla något av uppslagen vidare. Målet med Hack the Crisis – som ordnades av Hack for Sweden med stöd från Regeringskansliet – var att hitta lösningar på olika samhällsutmaningar som covid-19 skapar. SEB var med som partner och sponsor till eventet och i måndags utsågs vinnarna.

Totalt belönades sex team med 25 000 kronor var i de tre i olika tävlingskategorierna save communities, save lives och save businesses. Inom kategorin save businesses – rädda näringslivet – utsåg SEB en egen vinnare som kommer att få 100 000 kronor i prispengar från banken och expertstöd för att kunna göra verklighet av sin idé med namnet Break Even.

- Konceptet bygger på en digital plattform som företag, exempelvis restauranger, kan ansluta sig till. Företagen fyller i sina kostnader och snittpriser och plattformen räknar ut hur mycket de behöver sälja varje vecka för att inte gå med förlust. Genom en app kan kunderna sedan följa företaget och se hur situationen förbättras när de handlar där. Det är en lekfull och visuellt tilltalande lösning för att stötta lokala företagare, säger Adam Österman, ställföreträdande chef på Innovation lab på SEB.

Så vad händer nu – kommer vi snart att kunna ladda ner Break Even i telefonen?

- Ett av kriterierna för bidragen i Hack the Crisis var att de skulle gå att lansera inom två månader, så grundförutsättningarna är bra. Nu går vi dessutom in med 100 000 kronor och stöd i form av mentorskap och coachning. Vi kommer att bjuda in teamet till vårt innovationslabb och tillsammans kartlägga inom vilka områden vi kan hjälpa dem, säger Adam.

Teamet bakom Break Even

Bakom Break Even står fyra personer: Arpit Gupta, Fredrik Andresen, Carissma Dennis och Hemanth Ram Kartik Bommakanti.

- Jag lade upp idén på ett forum och fick svar från Carissma och Fredrik som kunde tillföra viktiga kompetenser. Sedan kontaktade jag också en vän, Hermanth, och så satte vi igång, berättar Arpit.

Han fortsätter:

- När SEB ringde och berättade att vi vunnit deras pris blev jag väldigt glad – det kommer att vara till stor hjälp! Just nu intervjuar vi lokala företagare för att få in deras perspektiv. Hela påskledigheten kommer att gå åt till att jobba med konceptet – vi vill få ut Break Even så snabbt som möjligt.

SEB:s marknadschef, Gustav Radell, satt med i juryn på hackatonet. Så här sammanfattar han sina intryck:

- Det var inspirerande! Deltagarna visade enormt engagemang och resultatet blev flera smarta och realistiska lösningar för att förbättra den svåra situation som nu råder i vårt samhälle. Jag är glad över att vi på SEB kan vara med och spela en liten roll i att förverkliga den här typen av idéer och vill rikta ett stort tack till alla som har gjort Hack the Crisis möjligt.

Totalt deltog över 7 000 personer i hackatonet.

Se en demonstrationsvideo för appen Break Even