Från idé till fungerande prototyp inom 24 timmar

70 IT-utvecklare från olika länder deltog vid SEB:s första internationella Hackathon. Under 24 timmar utvecklade 15 team bland annat finansiella planeringsverktyg, experimenterade med blockkedjeteknik och tog fram en radikalt annorlunda lösning för att hantera strikt konfidentiell information.

Det vinnande teamet lyckades gå från idé till fungerande prototyp inom 24 timmar och la grunden till en ny app för kunder som vill investera på ett hållbart sätt.

– Det här är ett fantastiskt sätt att arbeta, inte bara för att ta fram bra lösningar, utan för att frigöra den innovationskraft som finns hos våra medarbetare. De hade möjlighet att testa sina idéer på en arena utanför det dagliga arbetet och resultatet var imponerande, säger Nina Hautamäki, som organiserade SEB:s Hackathon.

Hackathons förknippas framförallt med tech-bolag som Facebook eller Googe, men håller på att vinna insteg i finansbranschen. Fler och fler banker bjuder in till hackmaratons för att ge sina engagerade IT-utvecklare möjlighet att tänka utanför boxen.