Fintechsamarbete ger digital finansieringslösning

Nu drar SEB:s samarbete med fintechbolaget Capcito i gång på allvar. Genom Capcito erbjuds SEB:s mindre företagskunder en digital lösning för att enkelt få tillgång till en dynamisk checkkredit.

– Vi vill möta kunderna där de och är i den miljö som de väljer. Det här är ett komplement till våra övriga tjänster till de mindre företagskunderna.  Likviditet är ofta en bristvara för mindre företag och här kan de i realtid få tillgång till likviditet för att kunna växa sin affär, säger Stefan Stignäs, företagsmarknadschef inom Företag & Privatkunder.

SEB gick i september in som delägare i Capcito med en investering på 10 miljoner kronor. Bolagets affärsmodell är kopplad till den automatiseringsvåg som pågår inom redovisningsbranschen. Genom att koppla ihop sig med molnbaserade affärssystem kan Capcito göra en realtidsvärdering av kundens bokföringsdata och därmed beräkna kundens låneutrymme som visas direkt på skärmen.

Nu aktiveras en lösning, som innebär att SEB:s mindre företagskunder på ett smidigt och helt digitalt sätt erbjuds en rörelsefinansiering. Capcito är kreditgivare, men finansieringen möjliggörs genom en kreditlina från SEB.