Fintech-program ger skjuts åt startups

Det är finaldags i Sting Startup Fintech, där tolv team under tio veckors tid fått chansen att utveckla sina innovativa affärsidéer. SEB finns med då bästa affärsidé koras i en slutgiltig pitch, inom högst aktuella entreprenörsområdet fintech.

– Det ligger ju i vårt DNA som företagarbank att stötta entreprenörer och just fintech blir extra intressant med tanke på den pågående digitaliseringen av banksystemen som sker nu, säger Kristina Söderberg, investment manager på SEB Venture Capital.

SEB är stolt partner till inkubatorsverksamheten Sting och står med bakom initiativet att lyfta och utveckla nya entreprenörer inom fintech (t ex bank-, transaktions-, lån-, försäkrings- och betalningstjänster). I startup-programmet har tolv team sedan i september fått coachning av erfarna affärsänglar och affärscoacher och även träffa potentiella investerare. Programmet avslutas med att bästa startup-projekt utses efter en pitchfinal.

– För startup-bolagen är det här ett sätt att möta marknaden på ett paketerat och effektivt sätt, säger Kristina Söderberg som även varit med och föreläst samt gett feedback vid tidigare pitchtillfällen under hösten.

Just nu råder lite av en fintech-hype, menar hon och i kölvattnet av succéer som till exempel Klarna och Izettle samt rådande digitalisering av den finansiella industrin, är intresset bland investerare för nya fintech-bolag stort.

– Men i Sverige har vi generellt inte kommit så långt som i till exempel England, där de både har rikligt med bolag och flertalet inkubatorer som supporterar tillväxten, och de flesta startups här har ingen lång historia. Med ett sådant här program kan de få möjlighet att snabbare förstå branschen och få feedback för att justera sina lösningar.

Vad tittar ni som potentiell investerare på i de här pitcherna?

– Det måste ju finnas ett behov för det problem som företaget vill lösa. Teamet bakom behöver vara relevant, gärna med förståelse för branschen. Vi går in på en horisont av minst fyra till sju år och då måste vi kunna samarbeta, säger Kristina Söderberg.

Några av deltagarna är teamet bakom Sigmastocks, de tidigare Chalmersstudenterna Mai Thai och Nanna Stranne, som med hjälp av sina finansiella algoritmer tagit fram en tjänst som gör det möjligt för dagens fondsparare att spara direkt i aktier enligt avancerad matematik – med hjälp av några knapptryck och till en prenumerationsavgift à la musiktjänsten Spotify.

– Tanken är att kunderna ska kunna använda matematik och statistik för att skapa och spara långsiktigt i stabila aktieportföljer. Sigmastocks är ett alternativ till fondsparande. Aktiesparande ska vara enkelt och utan några höga avgifter, säger Mai Thai, en av grundarna till Sigmastocks.

I nuläget har de redan några finansiärer och planerar att ta in en till efter årsskiftet, innan produkten ska nylanseras under början på nästa år. Stings Startup Fintech var en självklarhet att söka till, menar de.

– Det här programmet har varit väldigt bra, särskilt eftersom det fokuserar på vårt område, fintech. Att få ta del av coachernas erfarenhet och träffa andra bolag inom samma bransch har varit väldigt värdefullt för oss, säger Nanna Stranne.

Vad har ni för strategi inför finalpitchen?

– Det gäller att starta starkt och snabbt fånga intresset, och visa vilket behov som finns på marknaden och hur vi kan lösa problemet, säger Mai Thai.

Lika teatraliskt som Draknästet blir det däremot inte. I tv-programmet pitchar entreprenörer sina idéer för en grupp investerare och hoppas därmed att få med sig någon på båten. Snarare handlar det om en dialog där investerarna lika mycket ska tas på pulsen som entreprenörerna.

– För oss handlar det väldigt mycket om att känna av vad investerarna kan hjälpa oss med och att båda parterna passar bra med varandra, säger Nanna Stranne.