”Ett kvitto på att vi är en viktig del av framtiden”

Business Challenge fungerar som en språngbräda ut på marknaden för nystartade företag. Men det är inte helt utan arbete för tävlingsdeltagarna. Vårens vinnare NOA Potions klarade den hårda konkurrensen och pitchade sig till expertjuryns hjärta med sin funktionella hälsodryck.

400 andra affärsidéer var med och tävlade om titeln ”bästa företag” i Business Challenge vårupplaga av den årliga tävlingen för entreprenörer. Motståndet är tufft, men vinsten är värd kampen. Av de hundratals sökande valdes 15 bolag ut av den expertpanel från näringslivet som samarbetar med organisationen, och bolagen fick sedan hålla en muntlig presentation för juryn för att ytterligare pitcha in sin idé. På finaldagen premieras ett fåtal av dessa med kapital, och cirka tio tävlande fick möjlighet att delta i Business Challenge skräddarsydda affärsutvecklingsprogram.
Trion bakom NOA Potions tävlade med sin forskningsframtagna dryck NOA Relaxation, och vann alltså den åtråvärda titeln ”bästa företag”.

Att pitcha inför en extremt kompetent jury på 70 personer och ta del av deras perspektiv var väldigt värdefullt, berättar Stina Lönnkvist, som är kommunikationsansvarig och medgrundare till företaget. Under dagen fick vi höra toppen av svenskt näringsliv hylla entreprenörsskap, och det kändes fantastiskt. Det är ett kvitto på att de ser oss som en stor och viktig del av framtiden.

Under tävlingsperioden har NOA Potions och de andra deltagarna träffat rådgivare, mentorer och riskkapitalister. De har pratat med entreprenörer från andra branscher och tränat på att pitcha idéer. Allt för att göra entreprenörerna till så fullfjädrade företagare som möjligt under den tid de har med nätverket i organisationen. Men än så länge är inte tiden med Business Challenge slut för Stina Lönnkvist och hennes kollegor. Nu väntar ett affärsutvecklingsprogram, specialanpassat för respektive företag som har fått en plats i programmet. Och NOA Potions har stora förhoppningar för den kommande tiden.

Vi jobbar hårt för att expandera snabbt, både i Sverige och framförallt internationellt. Vårt mål är att driva kategorin relaxationsdrycker och vara det ledande varumärket globalt. Vi vill sprida vår vision om en värld där människor stannar upp och reflekterar en minut, lyssnar på sin inre röst och gör det som känns meningsfullt. Det är viktigt att våga ifrågasätta samhällets normer eller andras förväntningar.

Om Business Challenge

Business Challenge är en ideell organisation som hjälper nystartade företag att växa och komma ut på marknaden, genom deltagande i det tävlingsprogram som organisationen håller två gånger per år.

SEB är en av tävlingens huvudsponsorer och bistår bland annat med expertrådgivning samt ett kostnadsfritt startpaket i banktjänster.

Läs mer om:

Business Challenge