2017-10-02 08:14

”Efter SEB:s Entrepreneur Camp vågade jag ta steget”

Det började som ett nyårslöfte med bästa vännen Alexandra; att skapa ett event där motiverade och engagerade ungdomar kunde träffa likasinnade. "Vi bollade idéer fram och tillbaka, men det var först i och med SEB:s Entrepreneur Camp som jag insåg att det faktiskt bara är att köra. Jag bor hemma och har knappt några utgifter, så det är faktiskt nu man kan "faila" som mest utan att det kostar så mycket", säger Polina Otto, 17 år.

Under en vecka i juni fick 18 ungdomar chansen att lära sig mer om hur en entreprenör arbetar och tänker och hur man tar steget från idé till företag på SEB:s Entrepreneur Camp. En av dem var Polina Otto.

– De fem dagarna på SEB Entrepreneur Camp gav mig så mycket - både kunskap och inspiration. Men framför allt lärde jag mig att det bara är att köra. Tidigare har jag haft en tendens att skjuta upp saker i väntan på rätt ögonblick, men att träffa andra med erfarenheter från entreprenörsvärlden fick mig att känna att jag också kan ta klivet, så den 8 oktober är det dags för mig och Alexandra att bjuda in ungdomar till vårt event Driving yourself forward.

Tanken är att Polina och Alexandra via sitt företag Carrus Network regelbundet ska erbjuda event till ungdomar mellan 16 och 24.

– Jag och Alexandra har länge känt att vi saknar tillgång till inspirerande event och föreläsningar för gymnasie- och högskoleungdomar. Därför vill vi skapa en plattform där ungdomar som vill få ut mer av tillvaron kan träffas, inspireras och utvecklas tillsammans med andra med samma driv och motivation.

– Vi har tidigare drivit initiativ på nätet som gick ut på att påverka andra på ett positivt sätt, men det är först nu som även det fysiska, sociala mötet lagts till. Jag hoppas att de som kommer använder vår plattform för att sprida sina idéer och tankar. Det är något som jag själv vill göra - dela med mig av mina tankar och även ta del av andras. Så vi gör detta både för oss själva och för andra.

Temat på det första eventet är vikten av kommunikation, hur man sätter smarta mål och hur man blir riktigt bra på något.

– Jag hoppas att alla går därifrån med en känsla av att de kan göra vad de vill, säger Polina Otto.