Efter praktik på SEB fick Berivan sitt drömjobb

Trots ekonomistudier med dubbla examina var det svårt för Berivan Amin att få jobb efter avslutade studier på högskolan i Kristianstad. Fyra månaders praktik på SEB-kontoret i Limhamn förändrade allt. "Praktiken öppnade många nya dörrar för mig, och nu har jag fått ett drömjobb på en stor revisionsbyrå i Malmö. Jag är så tacksam över chansen som SEB gav mig", säger hon.

Sedan 2008 samarbetar flera SEB-kontor i Region syd med Arbetsförmedlingen i Malmö kring ett projekt där målet är att arbetslösa personer, främst med utländsk bakgrund, med hjälp av praktik på olika företag ska hitta en väg in i arbetsmarknaden.

Praktiken, som pågår i mellan tre och sex månader, erbjuds till långtidsarbetslösa med ekonomisk akademisk utbildning, utrikesfödda med akademisk utbildning och ungdomar med ekonomisk gymnasieutbildning eller intresse för ekonomi.

– Vad de gör under praktiken beror till stor del på deras bakgrund – vad de gjort tidigare och vilka språkkunskaper de har, säger kontorschef Pia Knöös på Limhamnskontoret, som är ett av de SEB-kontor som erbjuder praktikplatser.

– Jag lärde mig otroligt mycket under mina fyra månader på banken. Jag fick vara med i kundtjänsten, beställde valutor, svarade i telefon, var med på möten med privatrådgivare för att nämna några av de saker jag gjorde. När jag sedan var varm i kläderna fick jag vara med och lära upp andra nyare praktikanter. Det fanns en väldigt bra struktur för hur jag skulle lära mig allt jag behövde och sedan föra kunskapen vidare.

– Men förutom att lära mig mycket om hur en bank fungerar fick jag tillgång till helt ovärderliga nätverk som finns inom banken, och det var genom en av kontakterna inom SEB som jag fick reda på den tjänst jag nu har. Under praktiken var det flera företag som hörde av sig och ville träffa mig för en intervju, så jag upplevde verkligen att mina erfarenheter från SEB öppnade många nya dörrar. Jag är så tacksam att Pia och SEB har gett mig och många andra den här chansen, säger hon.

Pia Knöös berättar att alla praktikanter får genomgå en e-learning som tagits fram för visstidsanställda.

– På så sätt för att ha en gemensam grund att stå på. Men förutom att praktikanterna ska lära sig om arbete på bank så vill vi passa på att lära av dem. Så har de erfarenheter från andra länder och kulturer får praktikanterna hålla föredrag om sina erfarenheter för oss.

– Det är många kontor som har praktikanter och av dem som varit hos mig får ungefär 90 procent jobb. Många väljer även att starta eget då de fått bättre självförtroende och bevis på att deras kunskaper räcker till.