Christoffer Malmer om passionen för bank, digitalisering och SEBx

Christoffer Malmer är ansvarig för SEB:s nya satsning SEBx, ett initiativ där fokus ligger på ny teknik, alternativa plattformar och framtida kunderbjudanden. Här berättar han om sin bakgrund och sin fascination av den digitala framfarten.

Kan du berätta kort om din yrkesmässiga karriär?

– Jag läste internationell ekonomi i Lund och var helt på det klara med att jag skulle bli managementkonsult, men McKinsey och Bain hade en helt annan uppfattning. Tursamt nog ville många av studiekamraterna flytta till London för att bli bankers istället, vilket jag också fick upp ögonen för. Efter en praktik på analysavdelningen på Goldman Sachs fick jag en fast anställning som junioranalytiker och efter nio spännande år var jag Managing Director med ansvar för Bank & Finansanalys i Europa. Lagom till första barnets nedkomst bestämde jag mig för att flytta hem till Sverige.

– Det blev ett par år på en hedge fond innan jag började jobba som ansvarig för SEB:s relationer med finansiella institutioner. Efter att ha analyserat och investerat i banker var det otroligt roligt att få komma in och se hur en bank faktiskt fungerar på riktig, och på flera olika positioner inom banken har jag haft förmånen att få arbetat med den transformationsagenda som genomsyrar hela finansbranschen, ett arbete som jag verkligen brinner för. Därför var det oerhört spännande att få möjligheten att starta och driva SEBx när banken tidigare i år bestämde sig för att göra den satsningen.

Vad är SEBx?

– SEBx är ett strategiskt initiativ där fokus ligger på att utforska ny teknik, alternativa plattformar och framtida kunderbjudanden. Vi hoppas kunna locka till oss duktiga medarbetare från fler och nya kompetensområden och vi har fått ett fantastiskt gensvar trots en förhållandevis låg profil. Detta är något av det roligaste och mest lärorika som jag har ägnat mig åt under min karriär, och jag är oerhört stolt att vi som bank gör den här strategiska satsningen.

Vad gör dig så fascinerad av den digitala framfarten?

– Jag har haft förmånen att följa finansindustrin på nära håll under snart tjugo år. Det har varit allt från internet-revolutionen och IT-bubblan till den globala finanskrisen – och jag tror nog aldrig det har varit så spännande som det är idag. Jag tror att de kommande åren kan bli ganska avgörande för branschens långsiktiga utveckling. Vi har sett liknande skeenden i flera andra branscher och likväl som det går att se utmaningar för alla som verkar på en marknad i snabb förändring, så kommer det tveklöst att skapas oerhört spännande möjligheter.

Vilka är dina bästa tips till dagens ungdomar?

– Detta kan låta naivt, men jag tror oerhört mycket på att envist fråga sig själv vad man verkligen brinner för och söka sig en utmaning inom det området. Jag måste erkänna att min passion för bank och finans – och ja, man kan faktiskt ha en sådan! – har utvecklats över tid. Skulle jag istället följt min inre glöd i riktigt unga år så hade jag nog blivit journalist. Så klart att det kan svänga över tid, och visst kan man utveckla och odla sina intressen, men att ha någon form av grundläggande kompassriktning klar för sig tror jag hjälper enormt när man skall hitta rätt.

Läs en längre version av intervjun med Christoffer Malmer på sajten Moderna Livet.