Business Challenge-vinnare vill revolutionera skogsindustrin

Nyligen utsågs Virkesbörsen till Årets företag i tävlingen Business Challenge. ”Det här priset betyder oerhört mycket för mig och mitt företag och är ett bevis på att man kan lyckas även om man är ett förortsbarn från Vivalla,” säger Adam Aljaraidah.

Adam säger att han alltid har haft lätt för skolan, men i Örebroförorten Vivalla saknade han förebilder för att komma vidare.

– Ingen i min familj har studerat och jag kände ingen utanför familjen heller som hade gjort det. Men under andra året på Tullängsskolans tekniska gymnasium fick jag tag på en katalog från Kungliga Tekniska högskolan, KTH.

– Det här var ungefär samtidigt som Harry Potter-filmerna, så den fina bilden på KTH:s huvudbyggnad med borggården fick mig att tänka på Harry Potters skola Hogwarts. Jag läste katalogen många gånger och drömde om att en dag få vistas i den miljön.

Direkt efter studenten 2010 lämnade Adam Örebro för att läsa till civilingenjör i maskinteknik med industriell ekonomi som master. Allt flöt på tills det blev dags att söka examensarbete.

– Jag saknade kontakter, så jag fick söka mellan 80 och 90 jobb innan IT-konsultföretag Tieto till slut nappade. Där lärde jag känna Per Hedberg som hade anställts för att leda Tietos "Forest Industry Consulting Team”.

– Efter mitt examensarbete stannade jag kvar som junior managementkonsult tillsammans med Per. Det var då jag fick upp ögonen för de ineffektiva processer som rådde i skogsindustrin.

Tillsammans startade Adam och Per Virkesbörsen, en digital marknadsplats där skogsägare och virkesköpare kunde mötas och göra affärer på ett enklare vis.

– Skogsindustrin i Sverige är värd 32 miljarder kronor, så här finns stora möjligheter. Virkesbörsen fungerar som ett Blocket eller Hemnet för virkesaffärer och vårt mål är att förenkla och revolutionera branschen för dem som köper och säljer virke.

Förra året fick Adam ta emot tre utmärkelser:  Årets unga pionjär i tävlingen Årets nybyggare och Årets supertalang av affärstidningen Veckans affärer. Dessutom hamnade Adam på Företagaren Sveriges 103 unga idéer-lista.

– Att nu utses till Årets företag i Business Challenge betyder mycket för mig och Virkesbörsen. Bara möjligheten att vara med under finaldagen har gett mig ett nytt nätverk och nu ger vinsten oss möjlighet att bli ännu bättre med hjälp av affärsutvecklingsprogrammet som vi kommer att få delta i. Det finns så mycket vi vill göra och utveckla för att skogsägare och lantbrukare ska få samma förutsättningar som företagare i andra branscher.

–  Samtidigt är det viktigt för mig att vara en förebild för alla som likt mig haft dåliga förutsättningar att lyckas. Kan jag stå här idag så kan det hända alla, säger Adam Aljaraidah.