SEB Europe Equity Fund utvald till Sveriges nya fondtorg för premiepension

Fondtorgsnämnden har valt ut SEB Europe Equity Fund som en av fonderna som erbjuds på det nya fondtorget för premiepensionen.

Fonden har blivit utvald i kategorin ”Aktivt förvaltade europeiska aktiefonder med inriktning mot stora och medelstora bolag”. Det är den första fondkategorin som upphandlas i processen att bygga upp Pensionsmyndighetens nya fondtorg för premiepensionen.

– Vi är väldigt glada över att vår fond valdes ut i den första fondkategorin som nu upphandlats. Det reflekterar den höga kvaliteten och attraktionskraften i vårt erbjudande, även från ett internationellt perspektiv, och vi ser fram emot att vara en del av den nya pensionsplattformen, säger Javiera Ragnartz, chef för SEB:s Asset Management division.

I Sverige investeras en del av den allmänna pensionen i det så kallade premiepensionssystemet, vilket är en fondplattform som Pensionsmyndigheten ansvarar för. Under 2023 beslutade Riksdagen att plattformen skulle förändras. Som ett resultat bildades Fondtorgsnämnden i syfte att omdefiniera valet av fonder på plattformen och minska antalet från 500 till runt 100 genom ett antal upphandlingar. Alla nuvarande kontrakt avslutas och nya fonder kommer att väljas ut under de kommande åren. Nuvarande kapital kommer att bli allokerat till det nya urvalet av fonder, vilket gör detta till en av de största upphandlingarna av sitt slag.

Läs mer hos Fondtorgsnämnden (ftn.se)