SEB blir nationell partner till UF – delade ut pris vid SM

Stockholmsmässan i Älvsjö sjöd av liv när SEB delade ut priset för Bästa affärsplan vid SM i Ung företagsamhet och introducerades som ny nationell partner till UF.

Stämningen på invigningen av UF-SM var som en blandning mellan sportevenemang och strandparty på Ibiza. Det var guldhattar och tutor. Det var maskotar och banderoller för olika län – Värmland, Jönköping, Dalarna. Det var dans, jubel och en DJ som pumpar remixade hits med armen höjd i luften. På raden längst fram sitter … Prins Daniel och statsminister Ulf Kristersson.

Så småningom har det blivit dags för SEB att dela ut sitt pris för Bästa affärsplan. Jonas Söderberg, divisionschef för Företag & Privatpersoner, äntrar scenen. I samband med det tillkännages också att SEB nu blir nationell partner till organisationen Ung Företagsamhet (UF).

När vi i efterhand kontaktar Jonas och frågar om vad det utökade samarbetet betyder svarar han så här:

– Vi har krokat arm med UF under många år, i form av regionala partnerskap. Genom ett nationellt partnerskap kan vi tillsammans driva påverkansfrågor, bli en starkare röst och tillgängliggöra entreprenörskap för fler elever. Drömmen är att det skulle vara möjligt för alla gymnasieelever att välja att gå ett UF-år.

Generalsekreteraren för UF Sverige, Tove Jarl, har likartade förhoppningar.

– Med SEB som ny nationell partner hoppas jag att Ung Företagsamhet kan stärka sin position som en katalysator för den unga företagsamheten i Sverige. Genom att arbeta tillsammans kan vi inspirera fler unga att förverkliga sina affärsidéer och öva sina entreprenöriella förmågor.

Också Özge Özen Zink, ansvarig för entreprenörssamarbeten inom Entreprenörstrappan på SEB ser stora möjligheter.

– Det här stärker SEB:s redan solida plattform inom entreprenörskap ytterligare. Det ger oss chansen att nå ut till ännu fler unga och guida dem in i entreprenörstrappan – det ekosystem inom företagande som vi och våra partners tillsammans skapar.

Priset för Bästa affärsplan går till …

Tillbaka till Stockholmsmässan. Efter invigningsceremonin rörde sig alla de hundratals unga företagarna tillbaka ut till hallen och sina respektive montrar. Vi sökte upp teamet som alldeles nyss har fått ta emot SEB:s pris – Resail UF.

Bakom Resail står de fem eleverna Joel Aldskogius, Frida Markusson, Viggo Rackinger, Fanny Saastamoinen Lilja och Johan Smedeby från Lundellska skolan i Uppsala. Produkten som de har utvecklat är en necessär, helt och hållet tillverkad av återbrukade segel.

– Tyget från segel som byts ut återanvänds idag oftast inte, men det är perfekt att göra necessärer av eftersom det är vattenresistent, förklarar Johan.

Ni vann alltså priset för bästa affärsplan – ett dokument där verksamheten och dess mål sammanfattas – är ni lite extra ordningsamma i ert UF-företag?

– Jag är det, skrattar Frida. Det är nog jag och Fanny som håller koll, så vi får ihop helheten. Men vi i teamet kompletterar varandra riktigt bra med våra olika sidor och egenskaper.

– Verkligen. Då jag är bra på matematik har det blivit naturligt att jag är den som tar störst ansvar för siffrorna och ekonomin, fyller Viggo i.

Försäljningen har så här långt gått över förväntan för Resail, vars grundare inledningsvis sydde alla necessärerna själva, men som nu har fått ta hjälp av en skräddare för att kunna möta efterfrågan. Samtidigt är det ännu oklart hur det blir med företaget i framtiden.

– Vi vill lite olika saker och är på väg åt olika håll nu efter gymnasiet, så vi kommer att lägga allting på is ett tag. Men nu vet vi ju att idén funkar och kan plocka upp den igen om vi känner för det, avslutar Johan.