”Jag kan skapa värde från en paradisstrand”

Man ska inte behöva vänta till helgen eller semestern för att göra det man brinner för. Det säger Carl Hörberg, som började anställa personer till sitt företag 84codes från en strand på Bali. Nyligen fick Carl och 84codes ta emot utmärkelsen Best International Growth i samband med entreprenörsgalan EY Entrepreneur of the Year.

Intresset för datorer och teknik väcktes tidigt och redan som åttaåring fick Carl sin första dator.

– Jag blev fast direkt. I slutet av mellanstadiet började jag bygga hemsidor åt företag och byggde även speldatorer åt kompisar. Under gymnasietiden skapade jag även community-sidor – tänk Facebook innan Facebook – fast för skolan jag gick på i Södertälje.

Lumpentiden i Boden beskriver han som den bästa tiden i sitt liv, eftersom han växte så mycket som person.

– Från att mest ha varit runt-slussad i skolan så fick jag äntligen ta ansvar, utvecklas som person och få möjlighet att utveckla andra genom mitt ledarskap. Det var också väldigt berikande att få träffa människor från olika samhällsskikt och från olika delar av Sverige. Jag hade gärna fortsatt på militärhögskolan efter lumpen, men den var stängd då i början av 00-talet, så i stället blev det en civilingenjörsutbildning med IT-inriktning i Linköping.

Under hela studietiden jobbade Carl extra som IT-utvecklare på olika företag.

– Jag har alltid känt att jag har stor kapacitet, så jag jobbade mer eller mindre heltid under hela studietiden.

Efter universitetet började Carl jobba som IT-konsult och fick bland annat utveckla kundspecifika affärssystemen.

– Vi försökte alltid outsourca servrarna som systemen drevs på. Det var då vi började använda en typ av mjukvara, meddelande-kö-servrar, för den interna kommunikationen mellan systemen. Den typen av tjänster gick inte att outsourca, vilket gav mig idén till att skapa en ny typ av tjänst.

Och det är den tjänsten som 84codes erbjuder idag.

–Meddelandeköservrar används framför allt för intern kommunikation i större IT-system. Ett exempel är att det kommer in en order i ett e-handelssystem, vilket ska få flera olika system att reagera. Lagerhanteringssystemet ska göra en sak, faktureringssystemet något annat och e-mejlsystemet en tredje sak.

– Det passar även bra med meddelandeköer när man ska göra IOT-tillämpningar (Internet of things), som till exempel elbilsladdare. Elbilen blir ansluten till laddaren, och detta ska kommuniceras till en app så att du sedan kan starta och avsluta laddningen via appen. Allt det sker med hjälp av meddelandeköservrarna.

84codes meddelandeköservrar används även i den app som används av många tittare som följer TV-programmet På spåret på fredagar. I den kan de se sina svar och jämföra med kompisarnas gissningar.

– Det är alltså ingenting som en slutanvändare ser eller tänker på då allt sker internt i IT-systemen.
Carl berättar att han först började arbeta med 84codes vid sidan av sitt ordinarie arbete som IT-konsult, men när han märkte att affärsidén höll och jobben började komma in så sålde han allt i Sverige och flyttade till Sydostasien där han stannade i drygt fyra år.

När han efter ett år började anställa personal till sitt företag så hade han fortfarande inga planer på att flytta hem till Sverige.

– Jag insåg att jag kunde skapa värde för mina kunder även om jag befinner mig på en paradisstrand och kan dyka på lunchen. Och dem jag anställde ville jobba på samma sätt, så man kan säga att hela bolaget är det byggt runt idén att man ska kunna bo och leva var man vill samtidigt som man jobbar. Man ska ha nära till sin fritid.
Sedan företaget grundades för 12 år sedan har affärerna gått som tåget, och förra året gjorde 84codes en vinst på 137 miljoner kronor.

– Jag har aldrig haft några finansiella mål, förutom att vi alltid ska gå med plus. Men jag har aldrig brytt mig om att tjäna ett visst antal miljoner eller ha ett visst antal anställda. I stället handlar det om att anställa rätt personer. Anställer jag ”fel” person finns risken att hela kulturen vi skapat kraschar. Det vi har skapat är speciellt och på 12 år är det bara en person som har valt att sluta.

– Den känsla och kultur vi har på företaget är värd så mycket att jag aldrig skulle anställa en person bara för att kunna hantera allt arbete. Då är det bättre att växa långsamt och tacka nej till extra arbete under tiden.

I februari fick ni ta emot SEB:s pris för bästa internationella tillväxt. Vad innebär det för er?

– Många mer traditionella entreprenörer har varit skeptiska till mitt sätt att driva företag, exempelvis att jag inte har velat ta in att ta in pengar för att växa. Så det känns som ett kvitto på att det jag har gjort faktiskt funkar och är ett jättefint erkännande för att vi har en hållbar affärsmodell.