”Vi har inte haft en enda rea sedan vi startade”

– Säkra leveranser är viktigt eftersom vi erbjuder en permanent kollektion av basplagg, säger Jakob Dworsky

De lärde känna varandra på Handels och efter utbildningen siktade båda på en konsultkarriär. Men de rev anställningskontrakten och startade i stället ett klädbolag med fokus på att skapa avskalade basplagg i högsta möjliga kvalitet. I dag omsätter bolaget Asket över 100 miljoner kronor. SEB har varit med på resan sedan starten.

– Det var många som tyckte det var lite galet att starta klädbolag. Men, vi hade en idé om att bygga ett varumärke på ett nytt sätt genom att bara fokusera på basplagg. Vi ville komma bort från modebranschens ständiga lansering av nya trender och kollektioner, säger Jakob Dworsky, som år 2015 grundade Asket tillsammans med August Bard Bringéus.

Asket säljer direkt till konsumenterna och enbart via egna kanaler. Distributionen sker huvudsakligen online, men sedan 2021 finns även en fysisk butik i Stockholm. Fokus ligger på att göra basplagg i högsta möjliga kvalitet, med bästa passform till ett rimligt pris.

– Vi har en permanent kollektion. Det är en avgörande faktor som tillåter oss att så lägga så mycket tid och ansträngning på alla våra plagg. Den t-shirt som vi lanserade 2015 är fortfarande densamma. Vi har gjort vissa mindre förbättringar och gått över från konventionell bomull till organisk bomull, men i grund och botten är det samma plagg, säger Jakob Dworsky.

Asket har omkring 25 anställda och hade under 2021 en omsättning på 100 miljoner kronor. Bolaget säljer över hela världen, men de största marknaderna är Sverige, Tyskland, Storbritannien och USA.

Prioritet framåt är fortsatt organisk och lönsam tillväxt på bolagets huvudmarknader. Ett annat viktigt fokus är att säkerställa en välfungerande leveranskedja efter de störningar som uppstått i spåren på pandemin.

– Säkra leveranser är extra viktigt i en verksamhet som vår eftersom vi erbjuder en permanent kollektion av basplagg. Då förväntar sig kunderna att de ska finnas i lager när de vill köpa.

Asket arbetar också vidare med att bygga upp en damkollektion. Den följer samma modell som för herrkläderna med långsam uppbyggnad och lansering av några plagg i taget.

Viktig partner

SEB har varit med på bolagets resa sedan starten.

– Det är vår första och enda bank och den har alltid varit en viktig partner. Som litet tillväxtbolag med produktförsäljning begränsas skalbarheten av hur mycket vi kan hålla i lager. Där har SEB haft en viktig roll för att finansiera tillväxten över tid, säger han.

Jakob Dworsky framhåller att relationen präglas av öppenhet och tydlighet.

– Genom att vi jobbat så länge tillsammans har SEB en bra förståelse för oss som bolag och vad som gör oss annorlunda i branschen. Vår inriktning gör att vi har lägre risk än andra klädbolag. Om vi inte säljer det vi förväntar oss i år, så gör vi det nästa år. Vi har inte haft en enda rea sedan vi startade, vilket minskar risken att lagret ska tappa i värde.

Vad uppskattar du mest med SEB som bank?

– Det är att vi inte bara får hjälp med saker som vi själva identifierat, utan även får proaktiva tips inom andra områden. Det kan gälla exempelvis valutasäkring eller andra frågor, som inte har funnits på vår agenda, säger Jakob Dworsky.