Uppsatsstudenter utforskar det senaste inom AI på SEB

Nils Romanus, Simon Danielsson och Aleksandra Krupinska

Studenterna är eniga: Att skriva masteruppsats på SEB har inneburit en värdefull möjlighet att använda sina kunskaper i praktiken. Från bankens håll ses det som ett smart sätt att hålla sig ajour med de senaste akademiska och tekniska trenderna.

Anastasia Varava

– Här har vi tre fantastiska personer som jobbar med olika aspekter av språkmodellering och hjälper oss upptäcka hur det kan tillämpas i finansvärlden. Det är strategiskt viktigt för oss, och lärandet går definitivt åt båda hållen.

Så här förklarar Anastasia sin egen roll som brobyggare mellan banken och akademin:

– En del av mitt jobb går ut på att ha löpande dialog med universiteten, för att hitta olika områden som både vi och studenterna vill utforska. Vi hjälper sedan studenterna formulera sina forskningsfrågor och hitta rätt plats inom banken för sitt arbete. Förutom att handleda studenter har vi också viktiga samarbeten med andra delar av den akademiska världen, exempelvis Wasp.

Inte bandet, gissar jag?

– Nej, Wasp står för Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program. Det är ett forskningsinitiativ för att främja framsteg inom artificiell intelligens och autonoma system.

Gott så. Tillbaka till studenterna – vad ser ni som den största fördelen med att skriva era examensarbeten i företagsmiljö?

– Det är ett bra sätt att använda sin kunskap rent praktiskt – att bygga verkliga applikationer och upptäcka hur de kan skapa värde för en arbetsgivare, säger Simon Danielsson.

– Jag håller med. Att ha den här erfarenheten gör förhoppningsvis också övergången från den akademiska världen till arbetslivet lättare, fortsätter Aleksandra Krupinska.