UNQUO Camp siktar högt: 22 nya företagare på sex veckor

Maria Artin Wirstedt och Belgin Alalinli

De skulle ha varit tio – men söktrycket var så högt och idéerna så bra att det gjordes plats för 22 deltagare. En handfull tisdagskvällar under våren kommer de blivande soloprenörerna i UNQUO Camp nu att få inspiration och praktisk hjälp för att starta eget.

Maria Artin Wirstedt, marketing lead inom bankens innovationsstudio SEBx, är nöjd med läget.

– Det känns så kul. I den här satsningen har vi valt att rikta oss till personer som vill starta eget och har en företagsidé som de av olika orsaker inte kommit i gång med. Tillsammans ska vi nu se till att det händer!

Den 18 april inleddes UNQUO Camp och fortsätter med totalt sex fysiska träffar under våren. Att delta är kostnadsfritt och rekryteringen har överträffat alla Marias förväntningar.

– Vi gick ut brett i olika sociala medier och marknadsförde initiativet. Då många intressanta sökande kom in valde vi att utöka antalet platser från tio till 22. En stor andel av dem som anmälde sitt intresse var kvinnor, flera med invandrarbakgrund.

Vad är din analys av det – att många är kvinnor med invandrarbakgrund?

– Jag tror att det till viss del handlar om i vilka kanaler vi har gått ut och hur vi har kommunicerat. Dessutom är de här grupperna traditionellt underrepresenterade inom entreprenörskap, så där finns många oförverkligade idéer som ligger och bubblar. Kanske har man inte tidigare hittat forum och nätverk som kunnat hjälpa en bygga upp det mod som krävs.

Bredden bland de affärsidéer som deltagarna kommer att jobba med är stor – det handlar om allt från att hjälpa andra företag hantera AI till att starta ett kafé.

Döpt efter app för soloprenörer

UNQUO Camp är döpt efter appen UNQUO – som har utvecklats inom SEBx för att göra livet lite enklare för just soloprenörer.

– Hela idén med UNQUO-appen är att underlätta för att starta och driva eget. Appen gör det smidigt att hålla koll på och administrera både företagets och din privata ekonomi. Den innehåller också massvis av praktiska tips och råd för ditt företagande – och flera nya funktioner är på gång, säger Belgin Alalinli, Community Manager för UNQUO.

För deltagarna i campet kommer appen att fungera som extrastöd, medan de guidas genom hela uppstartsprocessen. Kurstillfällena bjuder även på fördjupning inom olika teman såsom ekonomi, målgruppsanalys och ledarskap.

– Efter avslutningen har vi förhoppningsvis fått 22 nya företag på ett bräde – det är målet! Dessutom kommer soloprenörerna att ha fått all vägledning och kunskap som de behöver för att kunna lyckas med sina företag, förklarar Belgin Alalinli.

En annan viktig del av U NQUOCamps syfte är att bidra med förebilder och inspiration. Bland föreläsarna finns namn som reklambyrå-vd:n Sara Strand, föreläsaren och coachen Amo Cartwright, entreprenören och grundaren av Wellibites Sara Serray, liksom entreprenören och vd:n Daniel Sonesson.

Läs mer om UNQUO-appen