Lars och Kenth Eklund från Sunds Fibertech fick pris av SEB

Vid senaste upplagan av EY Entrepreneur Of The Year fick bröderna Lars och Kenth Eklund från Sunds Fibertech ta emot SEB:s pris. ”Det har varit en grym resa. Det är bara några år sedan vi startade vårt lilla företag i Timrå. Och nu är vi plötsligt ett internationellt bolag som verkar över hela världen,” sa Kenth Eklund vid prisceremonin.

Lars och Kenth Eklund är entreprenörerna som valde att köpa loss rättigheterna från en verksamhet som skulle läggas ned, och i stället starta eget. Sunds Fibertech – som företaget heter – konstruerar och säljer utrustning och maskiner till fabriker som framställer fiberboardskivor (MDF-skivor). Skivorna används i allt från isolering och laminatgolv till köksluckor och IKEA-möbler.

Jonas Söderberg, chef för divisionen Företag & Privatkunder, fanns på plats i Blå hallen i Stockholms stadshus för att dela ut SEB:s pris för bästa internationella tillväxt.

– Inom banken har vi alltid haft en ambition att stötta svenska bolag när de tar sin verksamhet till andra delar av världen. Därför vill vi lyfta fram internationell tillväxt genom det här priset. Idag, med en svag svensk krona, är vi väldigt beroende av företag som exporterar och bidrar till den svenska ekonomin.

Juryns motivering löd: ”Bröderna Eklund tog chansen när den gavs. På en väl utmejslad nischmarknad har de gjort en imponerande tillväxtresa som exportnationen Sverige ska vara stolt över. Lars och Kenth tog över spillrorna av ett företag och efter bara några år står exporten för 99 procent av omsättningen. Med maskiner för tillverkning av en världens vanligaste byggprodukter har bröderna Eklund satt Sverige på världskartan.”

Sunds Fibertech finns i dag i Kina, Chile, Österrike, Tyskland och Malaysia.

Entrepreneur of the Year ingår i SEB:s entreprenörstrappa, som visualiserar det stöd som entreprenörer kan få i företagandets alla faser.

– Stadshuset lyste upp av innovationskraft, stolta entreprenörer och ledande organisationer inom företagande. Galan har blivit en tradition och vi är stolta över det ekosystem som vi är med och skapar för entreprenörer, tillsammans med våra samarbetspartners, säger Özge Özen Zink, ansvarig för SEB:s entreprenörssamarbeten.

Under kvällen i stadshuset utsågs Peter Carlsson, grundare och vd för Northvolt, till vinnare av huvudpriset i Entrepreneur Of The Year och blir därmed Sveriges representant i världsfinalen i Monaco i juni. Oliver Lundgren, Skolon AB blev Årets manliga stjärnskott och Madelene Törnblom, Maya Delorez AB utsågs till Årets kvinnliga stjärnskott.

Under kvällen delades även två hederspriser ut: Årets sociala entreprenör gick till Behrang och Behrooz Gilanpour, Ozonetech System och EY Family Enterprise Award of Excellence 2022 delades ut till familjen Andersson, Mellby Gård AB.

Mer om Sunds Fibertech (sundsfibertech.com)

Mer om EY Entrepreneur of the Year (ey.com)

Läs också om SEB Next Awards (seb.se)