Shift – nytt tillskott till SEB:s Entreprenörstrappa

Stefan Lundell, Deqa Abukar och Özen Özge Zink

Precis innan årsskiftet blev det klart att SEB inleder ett samarbete med Shift – ett initiativ som sammanför entreprenörer från förorten och landsorten med investerare. ”Tillsammans med Shift vill vi bidra till ett mer diversifierat entreprenörssverige,” säger Özge Özen Zink, ansvarig för SEB:s entreprenörssamarbeten.

För två år sedan startade nyhetssajten Breakit och entreprenörsnätverket Bling initiativet Shift.

– En undersökning som genomfördes av Breakit visade att knappt 1 procent av pengarna från de största riskkapitalbolagen i Sverige gick till startups med rötterna i förorten, och bara 2 procent av riskkapitalet gick till kvinnliga entreprenörer. Dessutom hamnade 70 procent av kapitalet i bolag med adress innanför Stockholms tullar, säger Özge.

För att skapa förutsättningar att nå ut bredare samlade därför Breakit och Bling tolv av Sveriges bästa investerare med intresse för att satsa pengar på entreprenörer som annars aldrig får chansen, trots att de har bra affärsidéer.

– Genom vårt partnerskap med Shift och samarbete med Bling kan vi arbeta proaktivt och långsiktigt med mångfaldsfrågor och ett inkluderande entreprenörskap, så att fler får chansen att lyckas med sina företag – oavsett bakgrund och bostadsort, säger Özge.

Samarbetet med Shift ingår i det första steget – inspirera – i SEB:s entreprenörstrappa.

Läs mer om entreprenörstrappan:
Entreprenörstrappan - Våra samarbeten för att stötta entreprenörskap | SEB