SEB växer ur anrika lokaler i Malmö, flyttar till ny fastighet

SEB har expanderat verksamheten i Malmö och växt ur det anrika kontoret på Östergatan 39 där banken bedrivit sin verksamhet i mer än 140 år. Banken har därför tecknat kontrakt med Folksam om att flytta till en ny fastighet.

Banken flyttar i slutet av 2024 till Canvas på Gibraltargatan i centrala stan, med moderna lokaler anpassade efter SEB:s behov. Det är cirka 300 medarbetare som flyttar till de nya lokalerna.

– Vi är mycket glada över att kunna flytta till en fastighet som är bättre anpassad för vår växande verksamhet här i Malmö, säger Veine Svensson, chef för distrikt Syd i SEB.

I den nya fastigheten kommer SEB att få moderna arbetsplatser som är byggda med fokus på att det ska vara lätt att mötas, samarbeta och må bra för både kunder och anställda. Medarbetarna för också tillgång till ny teknik som gör det möjligt att även möta kunderna digitalt på ett bra sätt.

– Vi har haft fantastiska år här på Östergatan med vackra lokaler och en byggnad med anrik historia men behöver nu hitta lokaler där vi kan växa. Malmö är just nu i en stark tillväxt med en ung och välutbildad befolkning och för oss känns det roligt att kunna vara med och bidra till fler arbetstillfällen. På Gibraltargatan kommer vi att befinna oss i just den delen av Malmö som växer och utvecklas snabbt, säger Veine Svensson.

De nya lokalerna har en hög miljöklassificering, LEED Platinum.

Om LEED

LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) är ett amerikanskt certifieringssystem som ger möjlighet att jämföra fastigheters miljöprestanda internationellt. Systemet är ett av de största och mest använda internationella systemen i världen och syftar till att främja en omvandling av byggindustrin. Certifieringen delas ut på fyra nivåer där LEED Platinum är den högsta. Den är indelad i kategorier som bland annat handlar om energi och vattenförbrukning, innemiljö, material och avfallshantering och kan även omfatta innovationsstrategier och regionala prioriteringar.