SEB undertecknade löfte om biologisk mångfald

SEB Investment Management, bankens fondförvaltningsverksamhet, har undertecknat Finance for Biodiversity Pledge, ett löfte om att arbeta för att skydda biologisk mångfald.

Totalt har 153 finansinstitut som representerar 21,4 biljoner euro i tillgångar undertecknat löftet.

– Genom att underteckna löftet uppmanar vi världsledare att stoppa och vända naturförlusten till 2030 och vi åtar oss att bidra till att skydda och återställa den biologiska mångfalden genom våra finansiella aktiviteter och investeringar, säger Elisabet Jamal Bergström, hållbarhetschef på SEB Investment Management.

Hon säger att SEB Investment Management kommer att samarbeta med företagen de investerar i och intensifiera arbetet med att mäta påverkan på naturen från bolagen i portföljen.

The Finance for Biodiversity Foundation – organisationen bakom löftet – bildades i mars 2021. Stiftelsens syfte är att stödja samarbete mellan finansinstitut via arbetsgrupper och fungera som samordnare för undertecknarna och partnerorganisationer.

Läs mer om löftet (financeforbiodiversity.org)