SEB rankas som bästa valutabank i Sverige

Anna Andrén och Marcus Hallberg

SEB ökar betyget och befäster positionen som den bästa valutabanken i Sverige i Prosperas kundundersökning Foreign Exchange Sweden 2023.

När svenska företag och institutioner bedömer sina valutamotparter rankas SEB som nummer ett i alla kundsegment.

– Vi är glada och hedrade över detta fantastiska kundbetyg. Jag är mycket stolt över vårt valutateam. Det är extra imponerande att vi lyckas uppnå detta efter ett år som präglats av makroekonomiska utmaningar, säger Anna Andrén, global chef för FX i division Stora företag & Finansiella institutioner.

Anna lyfter fram styrkan i att arbeta som ett globalt team längs hela FX värdekedja: sales, trading, research & strategy, Technology, Operations och Treasury

– FX-affären är global till sin natur och sträcker sig över 24 timmar per dygn, vilket innebär att olika SEB-sajter behöver arbeta nära tillsammans.

Undersökningen FX Sweden 2023 bygger på intervjuer med 93 stora företag och finansiella institutioner. De har fått sätta betyg på sina bankrelationer utifrån 18 olika kategorier som sedan har vägts samman till ett övergripande resultat ”Overall Performance”.

Ser man till de olika underkategorierna är SEB rankad som nummer ett i sju av områdena, däribland kundkännedom, prissättning av stora flöden, research, makro och strategi, analytisk diskussion och riskrådgivning.

– Det här är verkligen ett lagarbete, och det visar att vår strategi är rätt. Prospera mäter alla nyckelområden som är nödvändiga för att bygga starka och långvariga relationer och med alla styrkor samlade har vi verkligen ett kraftfullt upplägg. Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra och framtidssäkra vårt kunderbjudande, och vi ser mycket optimistiskt på framtiden”, säger Marcus Hallberg, Head of FX Sales Sweden.

Här är topplistan hos Prospera (pdf)