SEB rankas som bästa valutabank i Norden

Anna Andrén, chef för FX inom SEB

SEB förbättrar betyget och rankas som den bästa valutabanken i Norden i Prosperas kundundersökning Foreign Exchange Nordics 2023.

– Vi är otroligt stolta över det här resultatet; det kräver konstant engagemang och proaktivitet från våra team som arbetar nära tillsammans över hela världen, alltid med våra kunder i centrum för vårt fokus. Undersökningen bekräftar vår position som den främsta valutabanken i Norden, efter en rad starka resultat i kundnöjdhetsmätningar för 2023 och en positiv trend under de senaste åren. Extra imponerande är att detta har uppnåtts under en utmanande makromiljö i år, säger Anna Andrén, global chef för FX i divisionen Large Corporates & Financial Institutions.

Hon framhåller att FX-affären är global till sin natur och sträcker sig över 24 timmar per dygn, vilket innebär att olika SEB-sajter behöver arbeta nära tillsammans. Det är också en elektronisk produkt, vilket gör bankens IT-team till en viktig del av värdekedjan såväl som Business Services och Treasury.

Undersökningen bygger på intervjuer med 234 stora företag och finansiella institutioner i Norden. De har fått sätta betyg på sina bankrelationer utifrån 18 olika kategorier som sedan har vägts samman till ett övergripande resultat ”Overall Performance”.

SEB förbättrar betyget från 4,16 till 4,23 och klättrar från andra till första plats i årets rankning.

Ser man till de olika underkategorierna rankas SEB som nummer ett i sex av områdena. Det gäller affärsidéer i kronor, analys, makro och strategi, riskrådgivning, prissättning på spot- och swap-marknaden för kronor samt prissättning på FX-optioner

– Vi har ambitiösa mål och en tydlig strategi för att säkerställa att vi ligger i framkant och framtidssäkrar vår verksamhet för och tillsammans med våra kunder. Vår ambition är att fortsätta vara den bästa valutabanken i Norden under de kommande åren, säger Anna Andrén”.

– Slutligen, ett stort tack till alla våra kunder för ert förtroende för SEB, vi ser fram emot att fortsätta utveckla valutamarknaden tillsammans.

Topplistan hos Prospera (pdf)