SEB klättrar i studentranking över mest attraktiva arbetsgivare

SEB klättrar till femte plats när ekonomistudenter rankar Sveriges mest attraktiva arbetsgivare. SEB ökar också populariteten bland IT- och ingenjörsstudenter och rankas där i topp bland storbankerna. Det visar Universums årliga studentundersökning.

– Detta är ett otroligt glädjande resultat och något vi alla ska vara väldigt stolta över. Det visar att våra gemensamma insatser verkligen ger avtryck på marknaden, säger Malin Brant-Lundin, chef för Employer Branding, inom HR.

Universums rankning är Sveriges mest omfattande karriärundersökning och bygger på svar från 20 520 studenter runt om i landet.

När det gäller ekonomistudenter rankas SEB nu som nummer fem bland alla företag, den högsta rankningen någonsin för SEB. Topptrion är liksom i fjol Spotify, Google och Avanza, men därefter kommer Swedbank som ökar fyra placeringar, samt SEB som klättrar hela tio placeringar. Bland de övriga storbankerna rankas Handelsbanken på plats 11, Nordea på plats 20 och Danske Bank på plats 36.

Även bland IT-studenter stiger SEB en placering och rankas nu som nummer 25 bland alla företag. Bland de stora bankerna är SEB precis som i fjol mest populär. Topptrion bland IT-studenter är Google, Spotify och Microsoft.

Den största förändringen märks bland ingenjörsstudenter där SEB gör ett rejält ryck uppåt från plats 49 till 34, en ökning med 15 placeringar. Även här rankas SEB högst bland storbankerna. Topptrion bland ingenjörsstudenter är Google, Volvo Cars och Polestar.

Här finns allt om Universums studentundersökning