SEB ingår strategiskt partnerskap och investerar i Hedvig

SEB ingår ett strategiskt partnerskap med försäkringsbolaget Hedvig, en ledande nordisk insurtech-aktör inom sakförsäkringar för privatpersoner. Som en del av detta gör SEB Venture Capital också en strategisk investering i Hedvig i samband med en finansieringsrunda ledd av Adelis Equity.

– Hedvigs kundvänliga och digitala försäkringserbjudande gör att vi snabbare får möjlighet att erbjuda våra kunder försäkringstjänster på ett enkelt och smidigt sätt. Att vi även gör en investering i bolaget är naturligt då vi ser stora möjligheter i en gemensam resa med Hedvig och den nya huvudägaren Adelis Equity, säger Jonas Söderberg, chef för SEB:s division Företag & Privatkunder.

Partnerskapet är ett naturligt nästa steg efter det strategiska partnerskap som SEB förra året ingick med insurtech-företaget Insurely, som digitaliserar försäkringsbranschen med hjälp av öppen data och innovativ teknik.

– Att vi nu ingår ett strategiskt partnerskap med Hedvig är helt i linje med vår strategi att bygga upp det finansiella ekosystemet så att våra kunder enkelt och digitalt kan utföra sina bank- och försäkringsbehov. Hedvigs digitala försäkringserbjudande stämmer väl överens med den nya infrastruktur vi etablerat genom partnerskapet med Insurely, säger Stefan Stignäs, Head of Exploratory Banking & Strategic Partnerships på SEB.

Hedvig försäkrar idag drygt 130 000 personer med en årlig premievolym på ungefär 200 miljoner kronor. Genom sitt fokus på service och tillgänglighet har man snabbt tagit marknadsandelar, och idag väljer ungefär 10 procent av svenskarna att nyteckna sina hemförsäkringar hos Hedvig.

Nu tar bolaget in 333 miljoner kronor i en ny finansieringsrunda ledd av Adelis Equity, som även blir huvudägare i bolaget. Deltar i rundan gör även SEB Venture Capital samt Nicklas Storåkers, vilka även tar plats i Hedvigs styrelse. Affären är föremål för godkännande från Finansinspektionen och förväntas slutföras under de kommande månaderna.

– Med sin moderna tekniska plattform, smidiga kundprocess och effektiva försäkringslösningar har
Hedvig på relativt kort tid lyckats ta en framträdande position på den svenska försäkringsmarknaden och fått höga kundbetyg. Vi ser fram emot att få vara med och utveckla bolaget ytterligare tillsammans med grundarna och övriga investerare. Marknadspotentialen är fortsatt god och med den fullfinansierade affärsplanen på plats ser framtiden väldigt ljus ut för bolaget, säger Fredrik Ljungblad, Investment Manager på SEB Venture Capital.

SEB:s befintliga relation med Trygg-Hansa som samarbetspartner inom sakförsäkringar fortgår enligt plan.

Läs pressmeddelande hos Hedvig (hedvig.com)