SEB inför ränta på privatkontot

Efter Riksbankens höjning av styrräntan den 29 juni inför SEB nu ränta på sitt transaktionskonto, privatkontot. Räntan blir 0,25 procent på belopp upp till 100 000 kronor och gäller från och med 14 juli 2023.

– Efter många år med noll-och minusränta hos Riksbanken har vi nu, ur ett historiskt perspektiv, återgått till ett mer normalt ränteläge. Det gör att vi nu återinför ränta på privatkontot. Vi anser dock fortfarande att transaktionskontot inte är en plats för sparande utan råder även fortsättningsvis våra kunder att flytta sitt sparande till konton och sparprodukter med avkastning, säger Jonas Svärling, co-head Retail Sverige

Räntan på SEB:s Enkla sparkonto, med fria uttag, är i dagsläget 2,00 procent. På de sparkonton som heter Placeringskonto är räntan mellan 3,30 procent och 3,99 procent. Mer information om SEB:s aktuella räntor finns här: Aktuella räntor (seb.se)