SEB i Göteborg flyttar till nya lokaler

Visionsbild över det nya området i Lilla Bommen

SEB kommer att lämna sina lokaler i Nordstan på Östra Hamngatan, där banken bedrivit verksamhet i 50 år. SEB har tecknat kontrakt med Vasakronan om att flytta till en ny, centralt belägen fastighet, anpassad efter medarbetarnas och kundernas behov och som möter SEB:s hållbarhetsambitioner.

SEB flyttar 1 juli 2027 till Kaj 16 i den nya stadsdel som växer fram på Lilla Bommen. De moderna lokalerna är centralt belägna och ligger bara 300 meter från Centralstationen. Totalt är det omkring 850 medarbetare som flyttar till de nya lokalerna.

– Vi är mycket glada över att kunna flytta vår verksamhet till en fastighet som är anpassad för vår verksamhet här i Göteborg. Det känns fantastiskt att vi får vara en del av en helt ny stadsdel där visionen är att skapa en kreativ arena för innovatörer och entreprenörer – något som passar oss som entreprenörsbank väl, säger Alexandra Kaber, distriktschef i Göteborg.

I den nya fastigheten kommer SEB att få en mer modern och anpassad arbetsplats med fokus på att det ska vara lätt att mötas och samarbeta för både kunder och anställda. Medarbetarna får också tillgång till den nyaste tekniken för att kunna möta kunderna digitalt på ett bra sätt.

Fastigheten kommer att miljöcertifieras enligt LEED* med målet att nå högsta betyg, Platinum.

*LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) är ett amerikanskt certifieringssystem som ger möjlighet att jämföra fastigheters miljöprestanda internationellt. Systemet är ett av de största och mest använda internationella systemen i världen och syftar till att främja en omvandling av byggindustrin. Certifieringen delas ut på fyra nivåer där LEED Platinum är den högsta. Den är indelad i kategorier som bland annat handlar om energi och vattenförbrukning, innemiljö, material och avfallshantering och kan även omfatta innovationsstrategier och regionala prioriteringar.

Pressmeddelande från Vasakronan