SEB försvarar förstaplatsen som bästa hållbarhetsrådgivare i Norden

SEB rankas för tredje året i rad som bäst på hållbarhetsrådgivning när stora företag och finansiella institutioner i Norden bedömer sina banker. SEB rankas som nummer ett i Sverige, Finland och totalt i Norden.

– Den här undersökningen kröner en fantastisk svit av kundnöjdhetsmätningar för 2022. Vi försvarar positionen som den mest relevanta hållbarhetsrådgivaren, men konkurrensen hårdnar, säger Jonas Ahlström, chef för SEB:s division Stora företag & Finansiella Institutioner.

Prosperas rapport är en sammanvägning av resultatet i ett drygt 30-tal kundersökningar bland omkring 1 900 företag och institutioner i Norden som Prospera har genomfört under 2022. Det handlar dels om de breda undersökningarna Corporate och Institutional Banking, dels om separata undersökningar för olika produktområden.

I alla dessa undersökningar finns en fråga där kunderna får bedöma hur bra bankerna är på att stötta dem med hållbarhetsrådgivning. Resultatet på denna fråga har sedan sammanräknats till en totalpoäng.

SEB rankas totalt som nummer ett i Norden med 1243 poäng (1265 poäng i fjol). SEB tappar poäng bland företagskunderna, men förbättrar poängen bland finansiella institutioner. Sammantaget innebär detta att SEB försvarar förstaplatsen i företagssegmentet och stiger till delad förstaplats bland finansiella institutioner.

– Vår uppgift är att hjälpa kunderna i deras hållbara omställning. Vi har ambitiösa mål och en tydlig strategi. Både institutionella investerare och företag ser positivt på vårt engagemang och vi har vunnit många nya relationer på basen av den kunskapsbank vi byggt upp, säger Hans Beyer, chef för Sustainable Banking i SEB.

Ser man till enskilda länder rankas SEB som nummer ett i Sverige och Finland. I Danmark och Norge rankas SEB på andra plats.

Länk till topp fem-listan hos Prospera