SEB-chefer fick luncha med prisade entreprenörer

Jonas Söderberg med Årets Framtidslöfte, Ida Norström

Miljösmarta elinstallationer, ett konsultbolag inom tech samt kryptoplånböcker. Det är produkterna bakom utmärkelserna Årets tillväxtraket, Årets medlem och Årets framtidslöfte som utsågs under tillväxtkonferensen YEoS Summit som SEB är partner till.

I drygt tio år har SEB haft ett samarbete med Young Entrepreneurs of Sweden, YEoS.

– YEoS är en viktig partner i SEB:s entreprenörstrappan. Genom dem når vi yngre entreprenörer som valt att etablera sig i en organisation som ger dem tillgång till nätverk och utbyten med andra företag, säger Jonas Söderberg, chef för divisionen Företag & Privatkunder.

För att fira tillväxtkonferensens vinnare bjöd SEB in dem till en lunch i Arenastaden. Framtidslöftet Ida Norström, som driver elinstallationsföretag Energy Effective Solutions AB, berättar under lunchen med Jonas att hon faktiskt tillbringade sin första praktikdag med att utföra elinstallationer i SEB:s lokaler i Arenastaden.

– Jag gick i åttan och praoade med min granne som är elektriker. Jag trivdes så bra med jobbet och började faktiskt att arbeta som timanställd elektriker redan som 14-åring. Jag kunde inte ta ut någon lön så jag fick presentkort i stället.

– Jag kände tidigt att branschen var lite gubbig och att `det här kan jag göra bättre´. Jag känner fortfarande att jag vill vara med och driva branschen framåt och förutom traditionella el-jobb jobbar jag idag även med att installera solceller och laddboxar.

Ida har idag femton anställda, och har bland annat anställt grannen som gav henne praktikplats för sju år sedan.

– Det händer så mycket spännande i den här branschen och jag vill vara med och driva den framåt, bland annat genom att fokusera på hållbarhet och underlätta för kunderna att göra klimatsmarta val i vardagen.

Petra Ålund, chef för Technology på SEB, konstaterar att det är första gången som en lunch med henne är del av ett förstapris, och under lunchen jämförde hon och Love Sahlin, Årets medlem, sina respektive tech-resor.

–Vi diskuterade även vad som kommer att bli nästa stora tekniska pryl som i framtiden ses som en självklarhet.

– Vi hade väldigt spännande diskussioner om hur man hittar rätt kompetens till sitt bolag. Bland annat pratade vi om att många företag idag vill anställa personer med en mängd kunskaper och erfarenheter. Om man inte har fullt så många krav inledningsvis så öppnas nya möjligheter, vilket kan vara väldigt bra för dynamiken i en grupp, konstaterar Petra.

Love som startade företaget Techlove – ett konsultbolag som utvecklar system, appar och webbplatser – berättar att han själv är bevis på att man kan lyckas även om man inte har allt som en rekryterare önskar se på ett cv.

– Jag är själv dyslektiker med ADHD, så för mig var det inget alternativ att läsa vidare. Men jag är bra på teknik och försäljning, och under de tre senaste åren har mitt företag växt med 400 procent.

– Dessutom har jag kunnat anställa mina klasskompisar som gått handels, så jag får tillgång till deras kompetens. Men jag har även anställt en person som precis slutat gymnasiet. Jag är faktiskt inte så intresserad av vad det står på ett cv. Jag tror på människan och vill att mina medarbetare ska utvecklas.

Mika Burman Götz, Co-Head Retail Sverige, fick under en lunch träffa tillväxtraketen Markus Alvila med företaget Towo Labs AB som tar fram digitala kryptoplånböcker.

–Som entreprenörsbank vill vi främja entreprenörskap i alla skeden och Yeos kan verkligen bidra med såväl målgruppskännedom som ett starkt nätverk. Deras fokus på att utveckla, stödja unga entreprenörer och hjälpa dem bygga nätverk – så att de får större genomslagskraft och möjlighet att bidra till en bättre värld – gör dem till en utmärkt partner i vårt arbete, säger Mika.

Samarbetet med Yeos ingår i det femte steget – växa – i SEB:s entreprenörstrappa.

Läs mer om entreprenörstrappan:
Entreprenörstrappan - Våra samarbeten för att stötta entreprenörskap | SEB

Utnämningar Yeos Summit

• Årets medlem är en person som varit extra engagerad och bidragit till YEoS kultur och tillväxt.
  • Årets framtidslöfte är en ung medlem som driver en verksamhet med stor potential och impact.
  • Årets tillväxt är den person vars bolag har haft störst tillväxt under året.