Sår ett frö hos tjejer att välja ingenjörsyrket

Astrid och Linn, två av de unga tjejer som deltog vid IGE Day på SEB.

I fredags välkomnade SEB ett 40-tal unga tjejer till IGE Day, en landsomfattande aktivitet för att introducera ingenjörsyrket för unga tjejer. ”Jättebra, jag trodde inte det fanns ingenjörer på en bank”, säger Linn från Tegelhagsskolan.

IGE Day, Introduce a Girl to Engineering Day, som hölls 31 mars, är en dag då tjejer i åldern 13–19 år får testa på hur det är att jobba som ingenjör på ett företag i Sverige. Aktiviteten hölls på ett 100-tal arbetsplatser runt om i Sverige, däribland SEB.

– Vi vill så ett frö om att ingenjörsyrket kan vara en väg att ta bland unga tjejer som ska välja inriktning för gymnasiet. Det behövs fler kvinnor inom området såväl generellt som hos oss på SEB, säger Sofia Pettersson Herfindal, Employer Branding, som tillsammans med Anna von Zedtwitz-Liebenstein, var projektledare för IGE Day på SEB.

Två av deltagarna vid ingenjörsdagen på SEB var Astrid och Linn, från Tegelhagsskolan i Sollentuna. De tyckte det var en kul och lärorik dag och sa båda att de kunde tänka sig en framtid som ingenjörer.

– Det verkar jätteroligt efter det jag har hört idag och det har jag också tänkt på tidigare, sa Linn , som även nämnde inredningsarkitekt eller astronaut som tänkbara drömyrken.