Rekordstort intresse för SEB Nordic Seminar

Foto från MilDef, ett av de många företag som höll presentationer på SEB Nordic Seminar

Störningar i leveranskedjorna är fortfarande ett större problem för företagen än minskad efterfrågan. Det anser en majoritet av de deltagande bolagen vid SEB Nordic Seminar, som hölls i förra veckan.

Intresset var rekordstort när SEB för första gången sedan pandemin bjöd in till investerarseminariet Nordic Seminar i Köpenhamn. Sedan starten för 25 år sedan har mötet vuxit till ett av norra Europas största investerarseminarier.

Det första seminariet hölls1998 med inriktning på små- och medelstora bolag. Det samlade omkring 20 bolag och 60 investerare.

– I år hade vi 142 bolag på plats, mer än 1 000 deltagare och genomförde omkring 1 800 en-till-en-möten, berättar Johan Nyquist, co-head för Equities, som tillsammans med sin co-head-kollega Kristian Gårder, står som värd för mötet.

Aktuella teman

Vad var det då för teman som präglade årets seminarium? Under mötet gjordes en enkät där deltagarna fick svara på frågor om utvecklingen i sina branscher.

Resultatet visar att drygt två tredjedelar av de svarande förväntar sig att de geopolitiska spänningarna kommer att leda till en fortsatt omdirigering av leveranskedjorna. En majoritet anser även att störningar i leveranskedjorna fortfarande är ett större problem för företagen än minskad efterfrågan. Betydligt fler förväntar sig också att de icke lönerelaterade produktionskostnaderna ska stiga, jämför med dem som tror på minskade kostnader.

Läs mer om SEB:s Corporate Access-enhet