Nedräkningen har börjat, snart dags för Gothia cup

”Våga tro på dina drömmar.”, ”Bli din egen chef.”, ”Bra vanor formas tidigt.” – det är några av de budskap som Gothia cup-besökarna kommer att mötas av i SEB:s bankbuss på Heden i Göteborg.

Den 16–22 juli går världens största fotbollsturnering för barn och ungdomar, Gothia Cup, av stapeln. SEB kommer att finnas på plats under hela turneringen för att diskutera hållbart entreprenörskap, inkludering och mångfald med ungdomarna och deras föräldrar.

– I år kommer vi dessutom att ha ett särskilt fokus på SEB Neo – SEB:s stora satsning på barn och ungdomar, säger Rebecca Stenbeck,  projektledare för appen.

Visionen med SEB Neo är att skapa en plattform i appformat där familjer får hjälp att hantera barnens ekonomi och som tidigt hjälper barnen att förstå pengar i en digital värld.

Under förra året på Gothia cup passade SEB på att göra 60 intervjuer med föräldrar och barn för att samla in insikter, testa och utvärdera appen direkt tillsammans med målgruppen.

– Den återkoppling vi fick då var otroligt viktig för oss och i år kommer vi kunna visa upp appen för direkt feedback av besökarna. Arbetet pågå nu för fullt med att ta fram teknik och design kring appen. Vår ambition är att kunna konkurrera ut nuvarande ungdomsappen SEB Ung under 2024, säger Rebecca.

Pernilla Johnsson, partneransvarig Hållbarhet och Entreprenörskap, ser fram emot att möta föräldrar och barn som rör sig i området under Gothia cup.

– SEB:s bankbuss kommer vara den perfekta mötesplatsen för dem som vill hitta inspiration och stilla sin nyfikenhet kring hållbart entreprenörskap. Programmet och aktiviteterna har vi tagit fram tillsammans med kunder och partners, säger Pernilla.

Likt förra året kommer Prison Island finnas på plats utanför bankbussen. Där kan besökarna prova på olika aktiviteter där problemlösning, lagarbete och lekfullhet står i centrum. Det finns också möjlighet för besökarna att knäcka en gåta och vinna alkoholfritt bubbel från Oddbird, en annan av bankens samarbetspartners.

– Aktiviteterna är både tänkta att locka besökare till bankbussen och att fungera som förströelse om man måste vänta en stund på att få prata med någon av våra medarbetare, säger Pernilla.

Under tre dagar finns även grundarna av Ballerpage, en app som ger fotbollsspelare verktyg för att både bli bättre och må bättre, på plats för att träffa fotbollsspelare, tränare och föräldrar och ge dem möjlighet att testa appen på plats.

– Gothia cup är världens största mötesplats för unga och fotbollsturneringen står för mycket av det som är viktigt för oss, som inkludering, mångfald och en vilja att satsa på ungdomar, säger Pernilla.