Mentors hyllningskväll – en stund av ljus och hopp

Drottning Silvia med årets mentor Leonard Mazrekaj. Foto: Karina Ljungdahl/TT

En stund av ljus och hopp i mörkret. På tisdagen bjöd Mentor Sverige in till hyllningskväll för att i närvaro av drottning Silvia utse årets förebild, årets skola och årets mentor.

Hyllningskvällen hölls i Grünewaldsalen på Stockholms Konserthus och samlade ett 150-tal ungdomar, mentorer och näringslivsrepresentanter. SEB är sedan 1997 en av organisationens viktigaste samarbetsparter och var med och möjliggjorde evenemanget, som präglades av både högtidlighet och hjärtevärmande uppsluppenhet.

På scenen framträdde bland annat poeten Sara Nazari, som läste ett avsnitt av sitt verk Mina drömmars stad, som handlar om hennes uppväxtort Fruängen. Åhörarna fick också träffa mentorparet Karin och Hanna, som har fortsatt hålla kontakten i tio år och berättade vad deras mentorrelation och vänskap har betytt för dem båda.

Prisutdelning

Huvudnumret för kvällen var utdelandet av utmärkelserna Årets förebild, Årets skola och Årets mentor.

Till Årets förebild utsågs fotbollsmålvakten Zećira Mušović, som spelar för Chelsea och Sveriges landslag. I motiveringen sägs bland annat att ”hon använder sin röst till att aktivt inspirera och stötta andra unga tjejer, genom att skapa möjligheter för dem att drömma”.

Zećira Mušović befann sig i London och kunde inte själv närvara, men skickade en videohälsning där hon uttryckte sin tacksamhet och framhöll vikten av att kämpa för ett samhälle som präglas av kärlek, hjälpsamhet och laganda.

På plats för att dela ut utmärkelsen Årets skola fanns Ulrika Areskog Lilja, chef för Brand, Marketing & Communications på SEB. Hon intervjuades på scenen av Mentors marknadschef Sofia Kacim och fick bland annat frågan om hur hon ser på SEB:s roll som aktör för att bidra till att skapa förändring.

– Vi på SEB är väldigt engagerade i entreprenörskap, där vi har olika program som ger ungdomar verktyg att förverkliga sina framtidsdrömmar. Men jag tror att det viktigaste vi kan bidra med är att visa att det finns en väg framåt, att det finns hjälp och stöd för ungdomar som vill ta nästa steg, svarade hon.

Utmärkelsen Årets skola gick till Järvaskolan med motiveringen bland annat att ”skolan banar väg för sina elever genom att främja kunskap, mod att testa gränser och en outtröttlig tro på att drömmar kan bli verklighet”.  Utmärkelsen togs emot av rektorn Helya Riazat i sällskap med nio av sina elever.

Därefter tog drottning Silvia plats på scenen. Hon uttryckte sin tacksamhet över att vara med vid hyllningskvällen och lyssna på alla fantastiska, rörande och tankeväckande historier. Hon tackade också alla mentorer och företag som engagerar sig i arbetet.

– Det ni och vi gör tillsammans är kanske viktigare än någonsin. Vi läser nästan dagligen fruktansvärda nyheter om brottsligheten i samhället, om ungdomar som deltar i kriminalitet och till och med om barn som mördar varandra. Alla frågar sig samma sak. Vad ska stoppa detta? Det är ingen lätt fråga, det är många saker som behöver göras. Men ni sitter på ett av svaren: att ge unga människor vägledning i Mentor.

Drottningen delade därefter ut utmärkelsen Årets mentor till Leonard Mazrekaj. I motiveringen sägs bland annat att ”han är en återkommande mentor och viktig förebild inte bara genom Mentor Sverige, utan även som elev- och lärarassistent på Svartedalsskolan i Göteborg”.

Läs om Mentor Sverige (mentor.se)