I år driver 37 054 gymnasieelever UF-företag, vilket är ett nytt rekord. En viktig del under UF-året är UF-mässan där de unga företagarna får möjlighet att visa upp sina företag för besökarna och förhoppningsvis sälja de produkter och tjänster som de har arbetat med under året.

SEB är sedan 13 år tillbaka partner med UF i Stockholm, Göteborg och Skåne, och under mars arrangerar UF mässor på dessa orter.

– Vi vill se fler unga som driver bolag, och genom initiativet får gymnasieelever runtom i Sverige möjlighet att under ett år prova på att starta, driva och lägga ner ett företag, säger  Özge Özen Zink, ansvarig för SEB:s entreprenörssamarbeten.

– Ung Företagsamhet ingår i det globala initiativet Junior Achievement Worldwide som verkar i 115 länder. De har nominerats till Nobels fredspris för andra året i rad, vilket är ett kvitto på hur viktigt initiativet är.

Ett UF-år inleds i regel under hösten och avslutas innan sommaren. Under våren är medverkande på en UF-mässa ett viktigt inslag, som enligt Pernilla Johnsson, Partneransvarig Hållbarhet och Entreprenörskap, fungerar som en brygga mellan skola, näringsliv och allmänheten.

– UF-året är ett fantastiskt sätt för unga att prova på att driva företag i en skyddad miljö där det är tillåtet att misslyckas, och förhoppningsvis inse vad som behövs för att lyckas på sikt.

– Fler företag har sedan gått vidare till andra steg i SEB:s entreprenörstrappa – som entrepreneur camp och Venture Cup – och många säger att de inte skulle ha tagit dessa steg utan UF-året. Förutom erfarenhet får de även tillgång till nätverk som de har kvar på sin fortsatta entreprenörsresa, säger Pernilla.

• UF-mässan i Skåne hålls på Emporia mellan den 1 och 3 mars.
• UF-mässan i Göteborg hålls på Svenska Mässan torsdagen den 2 mars.
• UF-mässan i Stockholm hålls i år i Mall of Scandinavia mellan den 14 och 16 mars.

Ett sätt att stötta företagen på är att i samband med mässan köpa deras produkter och tjänster, något som av förklarliga skäl inte var möjligt under pandemin. Så för att eleverna skulle ha möjlighet att nå ut med sina produkter och tjänster lanserade UF en e-handelsplattform. Den möjligheten kommer även att finnas i år.

–  Vi på SEB vill vara med och bidra till ekosystemet för entreprenörskap, och genom vårt samarbete med UF får vi chansen att nå ut till skolungdomar. För många börjar företagandet med UF-året och jag är stolt över allt arbete som vi gör tillsammans med våra samarbetspartners för att flera ska våga ta steget från UF till AB, säger Özge.

Ung Företagsamhet ligger under inspirera-steget i Entreprenörstrappan.

Läs mer om Entreprenörstrappan (seb.se)

Läs mer om Ung Företagsamhet (ungforetagsamhet.se)