Kraftigt lyft för SEB i Share Actions granskning av hållbara investeringar

SEB Investment Management rankas i årets granskning från ShareAction ”Point Of No Returns 2023” som nionde bästa kapitalförvaltare i världen vad gäller hållbarhet i kapitalförvaltning. Sedan granskningen 2020 har SEB Investment Management ökat med hela 51 placeringar.

ShareAction har genomfört en granskning av 77 stora kapitalförvaltare och hur de integrerar hållbarhet inom sin kapitalförvaltning. Granskningen är uppdelad på bolagsstyrning, ägarpåverkan, klimat, biologisk mångfald och sociala frågor och omfattar både strategiskt policyarbete och det operativa arbetet med att bedöma investeringar och driva förändring hos bolagen.

SEB Investment Management placerar sig på plats nio i världen och näst bäst i Sverige i undersökningen som bygger på data från 2022. Förbättringen med 51 placeringar sedan 2020 är näst bäst av samtliga bedömda förvaltare.

– Vi är väldigt glada för det positiva resultatet i årets upplaga av ShareAction. Det är ett kvitto på det strategiska hållbarhetsarbete vi har genomfört sedan 2020, inte minst med vår hållbarhetspolicy, utvecklingen av SIMS-S och fokus på ägarstyrning och bolagsdialoger. Vi ser fram emot att fortsätta leverera goda resultat inom alla hållbarhetsfrågor och utveckla vår verksamhet, inte minst inom biologisk mångfald, säger Elisabet Jamal Bergström, vice VD och Hållbarhetschef på SEB Investment Management.

Om ShareAction

ShareAction är en brittisk organisation som styrs av bland andra Amnesty International och Världsnaturfonden. De granskar världens största kapitalförvaltare och bedömer hur väl man integrerar hållbarhetsfrågor i sin kapitalförvaltning nedbrutet på bolagsstyrning, påverkan, klimat, biologisk mångfald och sociala frågor.

Läs mer om ShareAction här: ShareAction | Who we are