Fem nya fonder med hållbarhet som mål i SEB:s fondförsäkring

Schweiziska chokladtillverkaren Barry Callebaut är största innehavet för BlackRock Nutrition Fund. Foto: The Barry Callebaut Group.

SEB utvidgar nu fondutbudet för fondförsäkring med ytterligare fem så kallade artikel 9-fonder, det vill säga fonder som enligt EU:s regelverk har hållbara investeringar som mål. Därmed finns totalt 19 artikel 9-fonder i utbudet och totalt sett är 96 procent av fondförsäkringskapitalet placerat i fonder som främjar hållbarhet (artikel 8-fonder) eller har hållbarhet som mål (artikel 9-fonder).

De nya fonderna är:

• East Capital Global Emerging Markets Sustainable
  • BlackRock Global Funds - Impact Fund A USD Acc
  • BlackRock Global Funds - Nutrition Fund A2 USD
  • BlackRock Global Funds - Future of Transport Fund A2
  • Schroder International Selection Fund Digital Infrastructure A Acc USD

BlackRock Nutrition Fund investerar globalt i företag med aktiviteter som ingår i livsmedels- och jordbruksvärdekedjan. Det handlar om företag som prioriterar ett förändrat konsumentbeteende inom näringslära som en viktig, strategisk drivkraft för sin verksamhet. BlackRock Future of Transport Fund investerar i företag globalt vars huvudsakliga ekonomiska verksamhet omfattar forskning, utveckling, produktion och/eller distribution av framtidens transportteknik.

– Dessa båda fonder ger våra kunder en unik möjlighet att investera i några av de mest spännande områdena som finns på hållbarhetsområdet just nu. Med de nya fonderna på plats breddar vi vårt utbud ytterligare och erbjuder många olika placeringsinriktningar bland de fonder som har hållbarhet som mål, säger Gabriel Lundström, ESG-ansvarig på Pension & Försäkring i SEB.

Läs mer om samtliga fonder i fondlistan (seb.se)