Det är aldrig för tidigt att bli entreprenör

Sofia Pettersson Herfindal - Prelink: Ann Abeysekera, Amanda Voss Åkerström, Elias Afrasiabi - Özge Özen Zink

Fredag 25 augusti hölls den avslutande pitchtävlingen i årets upplaga av SEB:s Entrepreneur camp. Det vinnande laget, Prelink, presenterade ett plattformskoncept för att underlätta vardagen för mindre företag.

Det bubblade lite nervöst i Stora hörsalen på SEB:s kontor i Arenastaden, Solna, när Özge Özen Zink – ansvarig för SEB:s entreprenörssamarbeten Strategy & Offering – knäppte på mikrofonen. Hon inledde sedan dagen med … en avslappningsövning. Efter en stunds djupandning och mindfulness tog Özge åter på sig business-hatten och då lät det ungefär så här:

– Bland deltagarna här idag finns tjejer och killar med bakgrund från hela 18 olika länder. Dessutom finns 18 universitet och 33 olika utbildningsområden representerade. Det här är diversifiering och mångfald på riktigt – och jag är övertygad om att bättre idéer föds i mer heterogena grupper!

En som nickade lite extra nöjt var Sofia Pettersson Herfindal, som har lett campet tillsammans med Özge. Sofia är ansvarig för SEB:s samarbete med högskolor.

Så drog pitchtävlingen i gång. Publiken fick bland annat ta del av en idé om en ny lagerhanteringslösning för att minska matsvinnet i butik och ett digitalt koncept för att underlätta handel med lokalt producerade grödor. Men hur hamnade vi här?

Entrepreneur camp är alltså en intensivkurs i entreprenörskap för universitetsstudenter. Under fem dagar får deltagarna jobba i team med en affärsidé och fördjupa sig i teman som hållbarhet och finansiering. Allt sker under ledning av experter och avslutas med just en pitch. Och det råder knappast någon tvekan om att camp-konceptet blivit populärt.

– Årets camp har slagit alla tidigare rekord. Vi stoppade rekryteringen när 120 ansökningar hade kommit in och valde sedan ut ungefär 70 deltagare, berättar Malin Brant-Lundin, chef inom Employer Branding på SEB.

–  Det starka söktrycket visar både på hur stort intresset för entreprenörskap är bland unga och hur väl vi har lyckats nå ut med vårt svar på det, fortsätter Sofia Pettersson Herfindal.

Och vinnaren är …

Efter en lång eftermiddag med hela 16 pitchande lag var det dags för juryn att överlägga, innan vinnaren korades. Det blev alltså Prelink – beståendes av Amanda Voss Åkerström, Ann Abeysekera och Elias Afrasiabi – som tog hem segern.

– Jag blev verkligen överraskad! Vi kläckte idén först på tredje dagen av campet och det har varit grymt kul att upptäcka att man kan komma så långt på så kort tid, säger Amanda.

Laget pitchade en plattform där småföretagare snabbt och smidigt ska kunna köpa affärsrelaterade tjänster av olika leverantörer.

– Vi gjorde vårt bästa för att hitta en skalbar idé och en lösning på ett problem som många småföretagare brottas med — administrativt arbete. Jag hoppas att vår idé kommer att kunna underlätta för människor att driva egna företag, säger Elias.

– Vi kompletterar varandras kompetenser på ett bra sätt. Amanda studerar till utvecklingsingenjör och jag till civilingenjör inom datateknik. Vi har därför bra kännedom om teknikens möjligheter och begränsningar. Elias läser däremot ekonomi och bidrar med andra relevanta perspektiv, säger Ann.

Trion bakom Prelink belönas nu med 10 000 kronor i uppstartsbidrag, möjlighet att delta på olika nätverksevent, samt företagscoachning under ett år. De kommer dessutom att uppmärksammas i samband med SEB:s The NEXT Awards.