Tre nybyggarföretag fick pris av kungen

Från vänster uppifrån: Zaid Saeed, Ali Ghoce, Rim Alexandra Halfya och Alaa Alshawa

Under måndagen fick tre finalister ta emot utmärkelsen Årets Nybyggare från Kung Carl XVI Gustaf.

Mer än vart femte företag i Sverige startas av en person med utländsk bakgrund. För att hylla och synliggöra dessa företagare samt öka intresset för entreprenörskap delar stiftelsen Internationella Företagare i Sverige, IFS, ut utmärkelsen Årets Nybyggare. Årets Nybyggare har delats ut i 24 år och SEB har varit partner för priset i 16 år.

Priset Årets nybyggare delas ut i tre kategorier: årets nystart, årets pionjär och årets unga pionjär.

Årets pionjär: Ali Ghoce – Gordon Services

Genom sin tech-plattform hjälper Gordon Delivery stora dagligvarukedjor och matkassebolag med effektiva logistiklösningar. Lösningen bidrar också till minskade utsläpp.

Årets nystart: Alaa Alshawa och Rim Alexandra Halfya – Combify AB

Combify erbjuder tillgång till fastighetsdata för aktörer i byggbranschen. Combifys egenutvecklade plattform – en prenumerationsbaserad molntjänst – ger kunderna tillgång till offentlig och öppen data som gör att de sparar tid och kan fatta mer välgrundade beslut.

Årets unga pionjär: Zaid Saeed – Scalinq AB

Scalinq AB utvecklar skalbara kvantdatorer – extremt kraftfulla beräkningsmaskiner som nyttjar kvantfysikens lagar för att lagra information. Scalinq har en lösning baserad på mikrovågor för kvantprocessorer som gör det möjligt att koppla samman hundratals kvantbitar.

I sitt tal under ceremonin i Bernadottebiblioteket på slottet pratade Kung Carl XVI Gustaf bland annat om entreprenörskapets roll för samhällsutvecklingen.

– Oavsett om vi befinner oss på landsbygden eller i storstaden, i byn eller i förorten, så ser vi samma mönster: entreprenörskap är och förblir en nyckel till en positiv samhällsutveckling.

– Därför är det glädjande att se, att det här priset är något som når ut och skapar ringar på vattnet, långt utanför slott och länsresidens.

Årets Nybyggare ingår i det sista steget – hylla – i SEB:s entreprenörstrappa.

Mer om entreprenörstrappan (seb.se)