Tävlar om en plats i svenska landslaget i cybersäkerhet

Uttagning pågår till det svenska landslaget i cybersäkerhet

Full koncentration, tävling pågår. Vi besöker träningslägret där svenska landslaget i cybersäkerhet ska utses. SEB är en av huvudsponsorerna och deltar med två deltagare utom tävlan.

Johan Andersson och Gabriel Appelqvist, från SEB

– De som sitter här är superduktiga. Det är väldigt kul att vara med och försöka snappa upp så mycket vi kan, säger Gabriel Appelqvist, som jobbar som javautvecklare på SEB och är en av bankens två observatörer under veckan.

Träningslägret hålls på en kursgård på Lidingö och pågår i fyra dagar. På plats finns 25 deltagare, som konkurrerar om tio platser i det svenska hackinglandslaget. De ska i september tävla i European Cyber Security Challenge, som hålls i Wien. Laget kommer att bestå av fem juniorer i åldern 16–19 och fem seniorer19-25.

EU-initiativ

Den europeiska cybersäkerhetstävlingen är ett initiativ från EU:s cybersäkerhetsbyrå (Enisa). Syftet är att föra samman unga talanger från hela Europa för att ha roligt och tävla i cybersäkerhet.

Detta märks även på träningslägret. Engagemanget är stort och deltagarna håller igång från tidig morgon till sen kväll.

– Det är jättekul att vara här, kunniga lärare och bra föreläsningar. Vi är många som har träffats förut och tävlat mot varandra. Det är extra roligt att vi nu samarbetar och kan jobba tillsammans i stället för att bara köra mot varandra, säger Mateuz Drwal, som hoppas komma med i landslaget.

Första gången Sverige deltar

En annan av deltagarna är Jonathan Lööv. Han har tidigare tävlat i olika hackertävlingar och hoppas nu komma med i landslaget i seniorklassen. Detta är första året som Sverige tävlar i Europafinalen vilket begränsar möjligheterna att vinna menar han.

– Att ha erfarenhet från tidigare tävlingar är en stor fördel, som vi saknar, därför tror jag inte chansen är så stor, säger han.

Marta Religa är den enda tjejen bland de 25 deltagarna. Hon tog studenten i våras och har liksom de övriga junior-deltagarna kvalificerat sig via Säkerhets-SM. Även hon säger att träningslägret är jätteroligt, innan hon snabbt återvänder till dataskärmen och den pågående aktiviteten.

Simon Eklund och Martin Wennberg, från cybersäkerhetsbolaget Cparta, tillhör arrangörerna och håller koll på programmet. Uttagningen baseras dels på olika tävlingar under veckan, dels på en jurybedömning i efterhand. De berättar att den slutliga laguttagningen väntas bli klar under de närmaste veckorna.

SEB är en av tre huvudsponsorer och deltar förutom med observatörer även med föreläsare som berättar om hur SEB arbetar med cybersäkerhet samt vilka kompetensbehov som finns inom banken.