Swish allt vanligare betalningsmetod bland företagen

När svenska enmansföretagare tar emot betalningar är både Swish och kontanter vanligare än kortbetalningar. Men vanligast är fortfarande sedvanliga fakturabetalningar.

Det visar en undersökning om hur egenföretagare tar betalt, som SEB i samarbete SEBx låtit göra.

Tidigare i veckan publicerade SEB februari månads Företagarindikator, som visade på en dämpad optimism bland svenska egenföretagare gällande utvecklingen de kommande månaderna.

I samband med Företagarindikatorn gjordes också en extra undersökning gällande de vanligaste sätten för enmansföretagare att ta emot betalningar.

Inte helt oväntat visade undersökningen att det fortfarande är faktureringar som är det klart vanligaste sättet att ta betalt för samtliga företag. Framförallt dominerar faktura bland något större företag, med en årsomsättning över 1 miljon kronor.

Undersökningen visar också att Swish och kontanter är vanliga betalningsmetoder, faktiskt mer vanligt än kortbetalningar, och det gäller framförallt för något mindre företag och för enskilda firmor.

– Fakturabetalning passar många företag och är en inarbetad betalningslösning. Man får dock inte glömma bort att de flesta företag väljer betalningslösning utifrån vilken bransch de verkar inom, förklarar Susanne Eliasson, analytiker på SEB, som också menar att pandemin sannolikt har påverkat hur och var vi konsumerar, och på vilket sätt vi som konsumenter vill betala.

– Betalningsmarknaden genomgår stora omställningar och företagare bör redan nu förbereda sig för att hålla sig relevanta också i framtiden, tillägger Susanne Eliasson.