Stort intresse när Innovation Forum återuppstod i fysiskt format

Jonas Arvidson, vd och medgrundare av Parakey, mötte stort intresse från investerarna.

Intresset var stort och frågorna många när SEB:s Innovation Forum i förra veckan återuppstod i delvis fysisk form. Webbsändningen lockade rekorddeltagande och ett drygt 50-tal investerare anslöt till den efterföljande demodagen där de fick bekanta sig mer med innovatörerna.

– Det är ett väldigt bra initiativ, speciellt att man har samlat så många investerare, som annars skulle ta väldigt lång tid att nå ut till. Jag gillar mixen av digitalt och fysiskt event, sa Jonas Arvidson, vd och medgrundare av det mobila låsbolaget Parakey, som var ett av de bolag som mötte störst intresse från investerarna.

Innovation Forum är bankens flaggskeppsevent där nystartade innovationsbolag med koppling till landets högskolor får möjlighet att möta potentiella investerare i SEB:s nätverk. Eventet är nu inne på sitt nionde år och det senaste eventet var det 23 i ordningen.

Under coronapandemin ställdes forumet om till digitalt format, men vid den senaste upplagan genomfördes det i blandat form. Tisdag 31 maj hölls en direktsändning, där de sex deltagande bolagen fick chansen att presentera sig för över 300 investerare från Sverige, Norge, Danmark, Finland och Luxemburg. Dagen därpå, 1 juni, hölls en demodag i fysiskt format.

– Vi har behållit det vi lärt av det digitala, men kompletterat med det vi kunde från tidigare.  Syftet med demodagen är att sänka trösklarna och låta investerarna mingla med innovatörerna, utan att det ska kännas lika förpliktigande som vid ett bokat möte, säger Fredrik Josefsson, som är ansvarig för entreprenörer och tillväxtföretag på SEB och ända sedan starten varit eldsjälen bakom forumet.

Tom Ahldin och Gustaf Magnuson

Bland de potentiella investerare som fanns på plats vid demodagen var Tom Ahldin och Gustaf Magnusson, från riskkapitalbolaget Roots Advisory Invest.

– Jag älskar det här forumet, att ta del av presentationer och få mingla med entreprenörerna. Det har man verkligen saknat. Vi är kunder hos banken både privat och genom bolaget och vi är otroligt nöjda med hur banken har hjälpt oss att bygga upp vårt bolag med de tjänster man erbjuder för komplexa affärer, säger Tom Ahldin.

Läs mer och se presentationen

Här kan du läsa allt om Innovation Forum och de deltagande bolagen

Se webbsändningen här