Stora idéer och massor av energi under Entrepreneur Camp

De drygt 40 deltagarna i Entrepreneur Camp visade massor av energi och kom upp med stora idéer som imponerade på juryn. Den finansiella tjänsten Cliq stod i slutet av veckan som vinnare.

Under veckan – 22-25 augusti – fick deltagarna lyssna på experter som gav konkreta tips och inspiration om vad som behövs för att göra en idé till verklighet. Det blev också en hel del eget arbete med att ta fram en så kallad pitch, alltså en kort presentation av affärsidén.

– Det var askul och gav mycket energi. Vi fick mycket konkreta tips och jag blev imponerad av hur ärliga alla var. Vi fick inte bara höra om den positiva sidan av entreprenörskap, utan även om det som är jobbigt, säger William Boive, en av deltagarna som tagit fram tjänsten Cliq tillsammans med Linda Ghneim, Teodora Milovancevic och Oscar Julsgård.

SEB har ordnat Entrepreneur Camp sedan 2017 och under tidigare år har deltagarna varit gymnasieungdomar. I år var det för första gången universitetsstuderande som deltog.

– Det känns helt rätt att vi breddat målgruppen till att även omfatta lite äldre studerande. Vi vill komma närmare fler i den unga generationen, tidigt i deras livshändelser för att visa dem att vi är entreprenörernas bank och bygger långsiktiga relationer, säger Özge Özen Zink som är ansvarig för entreprenörssamarbeten på SEB och en av de som arrangerar Entrepreneur Camp.

Deltagarna i årets Camp var uppdelade i totalt sju grupper med varierande antal medlemmar. Affärsidéerna varierade lika så, men ett återkommande tema som genomsyrade dem alla var fokus på hållbarhet. I flera fall handlade det också om att utnyttja ny teknik för att nå målet med mindre utsläpp.

Juryn som till slut valde vinnaren bestod av SEB-cheferna Fredrik Josefsson, Christoffer Malmer och Özge Özen Zink samt Andjela Kusmuk från riskkapitalbolaget EQT. De medgav att processen var svår då nivån på presentationerna varit hög.

Det vinnande bidraget Cliq kommer att få priset på 10 000 kronor under Next Awards som SEB arrangerar 1 september. Cliq har tagit fram en tjänst som underlättar betalningar och leveranser vid handel med begagnade varor på Facebook Marketplace.

Gruppen erbjuds även coachning och rådgivning under ett år samt Inbjudningar till partnerevenemang inom ramen för SEB:s Entreprenörstrappa, som exempelvis Entrepreneur of the Year och Årets Nybyggare.

Mer om hur SEB arbetar med entreprenörskap (Entreprenörstrappan)

Mer om Next Awards (seb.se)

Deltagarna i Entrepreneur Camp

Find me

QR-koder som broderas eller fästs på kläder eller accessoarer. QR-koderna leder till information om kontaktuppgifter gällande den person som bär koden. Målet är att exempelvis barn eller dementa äldre som kommit bort ska hitta tillbaka hem.

Körtek

En virtuell körskola som erbjuder övningskörning i en VR-simulator istället för i verkliga trafiken. Målet är både att sänka kostnaden och att minska koldioxidutsläpp.

Eisei

Mer hygieniska publika toaletter genom att miljövänligt engångsmaterial automatiskt byts ut och skyddar toalettsitsen efter varje användning.

Svinnlöst

Hemleverans av torrvaror i glasförpackningar. Förpackningarna återanvänds många gånger i och med att kunden skickar tillbaka dem i samband med nya leveranser.

Lucky leaf

Engångstallrikar av en särskild sorts löv från träd i Indien som passar bra att servera mat på. De bryts efter användning snabbt ned i naturen och belastar därför inte miljön.

Help me home

Halsband med väl synliga QR-koder för husdjur. Koden leder till information om kontaktdetaljer för djurets ägare.

Cliq

Tjänst som underlättar betalningar och leveranser vid handel med begagnade varor på Facebook Marketplace. Syftet är att göra köpprocessen tryggare och minska bedrägerier.