SEB vann Forecast Accuracy Awards för Sverige 2021

Olle Holmgren och Håkan Frisén

Consensus Economics har utsett SEB till vinnare av deras Forecast Accuracy Awards för Sverige 2021. SEB:s ekonomer slog konkurrenterna med bättre prognoser för både BNP-tillväxt och inflation förra året.

För att fastställa hur bra prognoserna var undersökte Consensus Economics BNP- och inflationsprognoser som SEB och andra banker skickade varje månad. Undersökningen gäller perioden januari 2020 till december 2021. Analysföretaget använde sedan en statistisk metod för att jämföra dessa prognoser med de rapporterade utfallen.

– Jag tror att vi inom SEB lägger mer kraft och resurser på att göra prognoser jämfört med våra konkurrenter, särskilt när det gäller internationell ekonomi. Vi kommer ofta bra ut i undersökningar från Prospera, som mäter vad våra kunder tycker, säger Håkan Frisén, som är prognoschef på SEB.

Håkan Frisén säger sig vara skeptisk till att använda onödigt komplexa modeller när han gör prognoser, något han lärde sig när han arbetade på finansdepartementet i början av 1990-talet. Då kämpade Sverige med en svår finanskris.

SEB:s kunder, både stora och små, visar stort intresse för bankens ekonomiska prognoser. Inte minst hur centralbankernas åtgärder påverkar inflation och ekonomisk tillväxt.

– Att hålla ett öga på Riksbanken och andra centralbanker är viktigt för att mäta hur andra ekonomiska indikatorer utvecklas. Vi behöver dock också ett visst mått av tur för att bli framgångsrika, säger Olle Holmgren, som följer centralbankerna noga och är SEB:s främsta inflationsexpert.

SEB-ekonomerna spår just nu att Sveriges ekonomi kommer att växa med 2,0 procent i år och 3,0 procent 2023. Konsumentprisinflationen kommer att nå 3,1 procent i år innan den faller tillbaka till 1,7 procent 2023. Håkan Frisén och Olle Holmgren tror att Riksbanken höjer styrräntan till 0,25 procent i juni. Räntan är för närvarande noll.

Läs SEB:s senaste rapporter och prognoser