SEB rankas för andra året i rad som bäst på hållbarhetsrådgivning när stora företag och finansiella institutioner i Norden bedömer sina banker. SEB rankas som nummer ett i Sverige, Danmark, Finland och totalt i Norden.

– Hållbarhet är ett strategiskt nyckelområde såväl för oss som för våra kunder. Därför är det väldigt glädjande att få den här positiva återkopplingen från kunderna. Vi kommer fortsätta att bredda och fördjupa kunddialogen inom detta område, säger Hans Beyer, Chief Sustainability Officer.

Prosperas rapport är en sammanvägning av resultatet i ett drygt 30-tal olika kundundersökningar bland 1 900 företag och institutioner i Norden som Prospera har genomfört under 2021. Det handlar dels om de breda undersökningarna Corporate och Institutional Banking, men också om separata undersökningar för olika produktområden.

I alla dessa undersökningar finns en fråga, som är formulerad på lite olika sätt, men där kunderna får bedöma hur bra bankerna är på att stötta dem med hållbarhetsrådgivning. Resultatet på denna fråga har sedan sammanräknats till en totalpoäng.

SEB rankas totalt som nummer ett i Norden med 1265 poäng. Ser man till enskilda länder rankas SEB som nummer ett i Sverige, Finland och Danmark. I Norge rankas SEB på andra plats, med Nordea som nummer ett.

– Vi jobbar stenhårt för att vässa vår kompetens så att vi kan stötta kunderna i deras hållbara omställning. Det här är en bekräftelse på att det ger resultat, vilket är väldigt roligt. Vi kommer fortsätta att sträva efter att öka proaktiviteten, erbjuda ännu mer relevant rådgivning och innovativa lösningar inom detta område, säger Jonas Ahlström, co-head för division Stora företag & Finansiella Institutioner.

Uppdelat per kundsegment placerar sig SEB som nummer ett bland stora företag och nummer två bland finansiella institutioner.

Se topplistan hos Prospera